NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400338
Hej!

Upptäckte idag att bilen ”knarrade” framme vid höger hjul när jag körde upp ur garaget. Det är brant uppför och när jag gasade så kom ljudet när den främre stötdämpare/fjädern ”sträcktes ut” i uppförsbacken. Hörde ljudet senare även när jag körde över gupp.

Frågan lyder då, vad kan det vara? Kan jag titta efter något/ göra några tester själv? Påverkar detta driftsäkerheten?

Jag tänkte nog inte ge mig på detta själv (om det inte är lätt att byta) men jag vill gärna förstå om bilen är användbar framöver eller om den borde in på verkstaden direkt. Väldigt tacksam för svar då jag lätt blir nojig över såna här saker.
#1400446
Du kan försöka se om fjädern ser ut att vara i gott skick. Du kan även kolla så bussningar på länkarmen ser bra ut. Alternativet är att strunta i problemet så länge det inte påverkar köregenskaperna negativt och känns osäkert att köra runt med. När du sedan besiktigar bilen kommer du kanske få en anmärkning på att något är trasigt, då byter du ut den trasiga delen. Med det sagt behöver det inte heller vara något som är trasigt, ibland knarrar bilar.

Jag gissar dock på att det är något så enkelt som att en plastkåpa skrapar i marken/tar i hjulet. Kolla så alla plastkåpor i hjulhusen ser ungefär likadana ut vänster och höger fram. Kolla även så plastkåpan under motorn sitter fast som den ska.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]