NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400636
Dra på trissor, nu har det helt plötsligt dykt upp ett LMM-fel i Vida. Kopplade upp mig för att se om jag kunde hitta nåt LTFT-värde (se tidigare i tråden, hittade dock inget) och för att göra en ny adaption av EGR (gjorde som väntat ingen skillnad).

Är LMM-felet bara en tillfällighet, kanske triggat av nåt annat som är trasigt (vakumläcka?), eller är det lika bra att beställa hem en LMM direkt? Det är första gången jag ser ett LMM-fel i Vida.
20200907_192820.jpg
Vida rapporterar LMM-fel (ECM-1320)
20200907_192820.jpg (83.32 KiB) Visad 375 gånger
#1403447
Kastar mig in här med en liten "input" ang sotet på fotot.
Min 1.6 -08 hade ett mkt stort glapp i mellan röret och nippeln på banjokopplingen till oljeledningen på turbon. Nippeln är pressad på röret med en liten o-ring i mellan som skall täta vid tryck. Detta fungerar men vartefter värmen från turbon hinner påverka oringen och övrigt matrial så blir de med tidens tand ett glapp med efterföljande läckage naturligtvis. Jag hade också en hel del sot, liknande som på din bild fast mera spritt. Inte så koncentrerat som ditt foto visar. Hur som helst så bytte jag rör och observerade att det tydligen finns minst 2 olika rör, brickor och banjoskruvar så där får man hålla tungan rätt i mun om man tänker byta. Rekommenderar att man byter både röret med tillhörande skruv + kopparbricka annars finns risken att det glappar ett par mm och då blir de läckage vill jag lova. Finns oljerör på många siter. Min turbo har precis passerat 26 000mil och de e bra drag i den spisen, men livslängden på en turbo borde väl gå nånstans i den häraden misstänker jag, eller vad säger expertisen??
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (56.44 KiB) Visad 280 gånger
#1403458
Jag har också haft problem med nippeln. Om man vill skilja nippelproblem från problem med klämman mellan DPF-turbo så kan man rusa upp motorn till 3000 Rpm occh släppa gasen. Kommer det då en rökpuff så säger jag att det är klämman.
När nippeln på oljeröret blev glapp så släppte den lite olja när motorn gick på tomgång. Det gick att se för mig med blotta ögat.
Någon har även haft glapp i axeln till VNT och fått sot ut den vägen.

När min nippel släppte så pressade jag fast den på oljeröret med en presstång för GROVA kabelskor. Det funkade för mig.
Man skall dock vara oerhört försiktig för att bända i oljeröret. Om oljan koksat i röret så kan detta släppa och åka med oljan in i turbon med ett garanterat lager-ras som följd. Det fanns förr vävomspunna teflonslangar att byta oljeröret mot på GIK turboteknik. Vet inte hur det är nu, men att byta oljeröret är ingen smidig operation.

Förr i tiden gick sällan en turbo på personbilsmotor 26000 mil. Dock har turbon blivit bättre och på dieselbilar brukar de gå något längre än bensinbilar.
Denna turbon är den som det säljs absolut mest av på eftermarknaden. Dock är det också en av Europas vanligaste motorer med. Jag misstänker att den ofta byts i onödan då många andra fel ger utslag på icke fungerande VNT som lätt kan tolkas för turboproblem.
#1403478
Rengjorde nyss partikelfiltret på min v50 1.6d och såg att sotet även finns på min bil. Hade innan rengöringen aningen för högt tryck i filtret plus ett tydligt väsande ljud vid gaspådrag (då turbon laddar). Det väsande ljudet har jag kört med i över 1000 mil då jag bortförklarade det med att det är en liten motor med liten turbo. Nu efter rengöring är det väsande ljudet borta. Jag såg till att dra åt klämman mellan turbo och partikelfilter riktigt hårt vid tillbakamontering.

Någon annan som har/haft ett väsande ljud vid gaspådrag som löstes med byte/rengöring av partikelfilter? Jag gissar på att det läckte mellan turbo och filter, därav både ljudet och sotet.

EDIT: Bilen har gått straxt över 33 000 mil och har vad jag vet aldrig fått en ny turbo.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]