NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DanielEriksson
#1400589
mrok skrev: mån 07 sep 2020, 16:51 Då är bilen hämtad från verkstad. Egr är bytt och den hade lagt följande felkoder:
ECM 4477, ECM 4490, ECM 6720 och ECM 4438.
Dom kollade även om det fanns någon glappkontakt i kablaget mellan EGR och databoxen.
Mekanikern var ute och körde med bilen ca 1,5-2 mil och nu har jag kört med den 2 mil. Bilen verkar fungera som den ska, den svarar fint på gasen och känner inga ryck eller tveksamheter vid gaspådrag. Kommer köra längre med den imorgon så jag hoppas att problemet är äntligen över.
Så det "enda" dom gjorde var att byta EGR?

Det som jag tycker är märkligt är hur mitt problem blivit värre över tid, och att det tycks vara frikopplat från vilken EGR jag har. Hade nån enstaka "tvekning" i våras innan jag först försökte rengöra den gamla, och sen bytte till den billigaste som fanns på AutoDoc (märke Abakus). Under sommaren har det sakta men säkert blivit fler och fler "tvekningar", och när jag i helgen bytte EGR igen (denna gång till en Vemo) så gjorde det ingen skillnad alls.

Kanske du och jag har olika grundproblem. Jag har dessutom inga felkoder alls i Vida förutom för CPM (dieselbrännaren behöver en service).
av mrok
#1400591
Dom gjorde även en addaptering i VIDA. Mjukvaran var ju redan uppdaterad.
Min började först med att tveka vid gaspådrag, så jag bytte egr. Efter bytet blev det värre så jag gjorde uppdatering av mjukvara och efter det så blev bilen knappt körbar. I början så lade den någon felkod, men bara ibland. Efter bytet till Egr från Stark så började den lägga felkod oftare samt gå i limp home men utan att tända motorlampan. Tända motorlampan har den börjat med dom senaste två veckorna.
Jag hoppas att problemet är över men vad jag läst på olika forum så är det många som har fått tillbaka tvekningarna efter någon vecka eller månad.

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]