NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394515
Hej alla
Precis köpt en V50 2011 som bruksbil. Alltid älskat volvo men kört MC senaste åren, men nu var det dags för en bruksbil igen och fan vad jag älskar det.

Däremot så undrar jag om det är förberett för att koppla in backsensor i min V50 2011 D2, eller om det är svårt att göra.
Samt exakt vilka delar behöver jag?

Tackar ödmjukast!
#1394519
Vet ej hur förberett du menar men se efter under parkeringsassistans så har du svaret där
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 011?query=

Jag monterade biltemas sensorer på en V50 2013, de fungerar än idag. Nu har de utgått men mekonomen verkar ha så gott som likadana men dessa ska dock inte gå att lackera men det finns säkert andra med. De kopplades så att de fick ström via backljuset och sökte då av det bakre området

Så antingen hittar man väl en sats på bildelsbasen eller på en skrot själv eller så kanske man tar en sådan sats, fast som kanske går att lackera?
#1394552
Micce1980 skrev:Vet ej hur förberett du menar men se efter under parkeringsassistans så har du svaret där
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 011?query=

Jag monterade biltemas sensorer på en V50 2013, de fungerar än idag. Nu har de utgått men mekonomen verkar ha så gott som likadana men dessa ska dock inte gå att lackera men det finns säkert andra med. De kopplades så att de fick ström via backljuset och sökte då av det bakre området

Så antingen hittar man väl en sats på bildelsbasen eller på en skrot själv eller så kanske man tar en sådan sats, fast som kanske går att lackera?
Stort tack för svar, ser ut som ett projekt. Jag behöver alltså alla delar som visas på bilden?

Vad härligt att du fick tag på sensorerna, men hade du allt annat som en standard? Behöver inte ha lackerbara,

Hittade kabelsatser här, men även sensorer. Är det 4st jag behöver? Kan jag blanda hejvilt?
Bilagor
9e.gif
9e.gif (62.45 KiB) Visad 1227 gånger
#1394555
@v50tomaten, Ska man inte lacka de i bilens färg hade jag valt mekonomens för 800kr https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa184903sv

Jag vet faktiskt inte om det är allt du behöver som är på bilden men det kan mycket väl. vara så, samt att du behöver mjukvara. Det kommer bli dyrare än mekonomens oavsett
#1394633
@v50tomaten, Nä tyvärr. Gjorde samma på en S40 för säg 10 år sedan och med hjälp av volvos manual om hur man lossar stötfångare mm så monterade jag biltemas på kanske 4h, 3 år senare på V50:n så tog det allt som allt kanske 3h så det är ändå helt ok "lätt" om man bara har platsen. Se om du har en vän som kan hjälpa dig med så tror jag ni löser detta.

På summern satte jag några varv eltejp med, de jag fick med var rätt högljudda, monterade de under passagerarsätet med straps
#1394638
Micce1980 skrev:@v50tomaten, Nä tyvärr. Gjorde samma på en S40 för säg 10 år sedan och med hjälp av volvos manual om hur man lossar stötfångare mm så monterade jag biltemas på kanske 4h, 3 år senare på V50:n så tog det allt som allt kanske 3h så det är ändå helt ok "lätt" om man bara har platsen. Se om du har en vän som kan hjälpa dig med så tror jag ni löser detta.

På summern satte jag några varv eltejp med, de jag fick med var rätt högljudda, monterade de under passagerarsätet med straps
Tack för svar! Är summern högtalaren, eller den här AEM ersättaren / styrdosan?
#1394639
@v50tomaten, Summern är den prylen som piper/låter när man kommer nära ett objekt baktill

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]