NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395177
Ja jag kolla hennes bil i dag. Och tomgång knackljud, men 1000rpm eller mer borta.
Rör jag växelväljaraxel vid lådan lite framåt eller bakåt så blir det tyst.

Exact samma som att föra växelspak lite framåt eller bakåt utan koppling nertryckt.
Och tyst även om jag trycker ner koppling.

Ja sambon skiter i vilket, bara allt fungerar för henne. Men jag stör mig på om det kan vara dubbelmassvänghjulet (vilket ord) eller om det ligger i lådan.

Men om koppling ej är nertryckt och jag rör växelspak och det blir tyst, så borde det väl inte det kunna ha med koppling/svänghjul??
#1395195
Erik Å skrev:Spel-i-dreven-knacket jag har hörs tydligast ute i vänster hjulhus, går tydligen ut via gaveln på växellådan..
Lyfter man huven och lyssnar så hörs nästan ingenting
Fel på svänghjulet borde väl rimligen höras mest om man lyssnar mitt framför eller ovanför motor/koppling?
Nog hör man med öppen huv eller vid hjulhus.
DayDreamer skrev:Hur långt har bilen gått? Skulle nog prova å byta växellådsoljan. Lär inte skada eller bli sämre iaf, tänkte ifall ljudet har med oljan att göra om det är för lite i lådan eller om den har spätts ut av typ vatten/fukt :-)
220000/Km nått
Ja jag har varit inne på att byta olja, men vet ej om det gör skillnad, men alltid värt att testa.
Olja kostar inte så mycket. Men jag frågade sambom om den var värre/bättre i varmt eller kallt. Men inte nån skillnad. Men kan testa.
#1395403
När man lägger tryck mot synkroniseringsringarna så bromsas både ingående axel och just den synkroniseringsringen ja. Synkroniseringsringarna glider också på splines där det måste finnas ett viss glapp. Och det blir ett definierat vridmoment på eventuellt glapp i svänghjul och lamell också ;-)
Tittar på video på youtube..
Typisk FWD växellådor har synkringarna på "output shaft" och fasta drev på "input shaft" dvs alla drev roterar i friläge:


Volvos M56 verkar ha synkringar både på input shaft och output shaft, så vissa drev lär rotera i friläge.. http://volvospeed.com/vs_forum/topic/16 ... opened-up/

Här är en glad (och orädd) amatör som plockar isär en M66. Katten verkar intresserad :-)


Basics (Obs RWD)


Det här var ju faktiskt intressant :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]