NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flygfyren
#1395188
Nu har jag tagit bort insidan på dörren. Det visade sig att den "lösa gummilisten" (se bild5) skulle sitta fast (den hade lossnat). Den ska hjälpa till att styra sidorutan när den hissas upp och ner.
Bild5.jpg
Bild5.jpg (294.06 KiB) Visad 403 gånger
Jag klämde ihop den med en tång och satte den på plats (se bild6).
Bild6.jpg
Bild6.jpg (90.02 KiB) Visad 403 gånger
Det är klart att det är omöjligt att få det helt tätt i nederkant på sidorutan. Speciellt i hörnen! Lite vatten kommer alltid sippra ner. När listen var lös och låg emot insidan fungerade den antagligen som ett stuprör. När nu listen sitter på rätt plats borde vattnet följa den och rinna rakt ner och ut genom dräneringen.

Nu väntar jag på ett rejält ösregn och hoppas på att det är tätt!
Senast redigerad av 2 Flygfyren, redigerad totalt 0 gång.
av Flygfyren
#1400538
Nu har det regnat ett par gånger och jag har inte kunnat se något läckage av vatten. Skönt!

Det är svårt att veta exakt vad som orsakade läckaget, men det är antagligen en kombination av en sliten skraplist och en lossad list som fungerat som stuprör. Mycket jobb för att åtgärda ett litet skit fel!

PS Jag var tvungen att byta låskista på höger bakdörr och då såg jag att motsvarande list i höger bak dörr också lossnat...

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]