- mån 07 sep 2020, 13:10
#1400556
Om du tvingar aktivering av reläet i VIDA borde volten på batteriet sjunka märkbart så länge reläet funkar bra. Bilen använder endast glödstiften per automatik om yttertemperaturen är under en viss grad (typ -2C) eller vid regenerering av partikelfiltret (iaf på 1.6d). Jag hade fel på både glödstift och relä förra vintern, men det var inga problem att starta motorn vid minusgrader ändå.
Det lättaste är att mäta mellan kontakten jag pratade om förut och jord. Om det finns kontinuitet och motståndet är ungefär lika på alla glödstift samt inte för högt borde det inte vara fel på stiften. Jag fick felkod 6620 glow plug relay faulty signal (typ) när mitt relä var slut. Reläet dog troligtvis pga trasiga glödstift.
EDIT: Du kan även mäta från platsen reläet sitter på till kontakterna på glödstiften (om du tar loss dem). Det går bara ström från en "pinne" på reläet. På detta sätt kan du iaf utesluta trasigt kablage.
Det lättaste är att mäta mellan kontakten jag pratade om förut och jord. Om det finns kontinuitet och motståndet är ungefär lika på alla glödstift samt inte för högt borde det inte vara fel på stiften. Jag fick felkod 6620 glow plug relay faulty signal (typ) när mitt relä var slut. Reläet dog troligtvis pga trasiga glödstift.
EDIT: Du kan även mäta från platsen reläet sitter på till kontakterna på glödstiften (om du tar loss dem). Det går bara ström från en "pinne" på reläet. På detta sätt kan du iaf utesluta trasigt kablage.