NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
#1400556
Om du tvingar aktivering av reläet i VIDA borde volten på batteriet sjunka märkbart så länge reläet funkar bra. Bilen använder endast glödstiften per automatik om yttertemperaturen är under en viss grad (typ -2C) eller vid regenerering av partikelfiltret (iaf på 1.6d). Jag hade fel på både glödstift och relä förra vintern, men det var inga problem att starta motorn vid minusgrader ändå.

Det lättaste är att mäta mellan kontakten jag pratade om förut och jord. Om det finns kontinuitet och motståndet är ungefär lika på alla glödstift samt inte för högt borde det inte vara fel på stiften. Jag fick felkod 6620 glow plug relay faulty signal (typ) när mitt relä var slut. Reläet dog troligtvis pga trasiga glödstift.

EDIT: Du kan även mäta från platsen reläet sitter på till kontakterna på glödstiften (om du tar loss dem). Det går bara ström från en "pinne" på reläet. På detta sätt kan du iaf utesluta trasigt kablage.
av dieselputte
#1400571
Det krävs nog kall temp för att prova elektroniskt, men prova ta med en påse djupfrysta kycklingbet etc, och kyl ned piggen i underkanten av förardörrens backspegel där yttertemp givaren sitter. (Med risk att andra tempgivare påverkar aktivering av glödstiften , typ temp på insugsluft. )
av hockeytok
#1400750
På G ! Hittade kontakten till glödstiften på vänster sida mot torpedplåten ( precis som någon här påpekade 👍 ) . Två var avbrott , så jag byter alla fyra.
Tack alla !
Återkommer om inte felkoden försvinner.
Med vänlig hälsning, ht
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]