NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hockeytok
#1392571
Hej, jag har bytt upp mej till en V50 D2 R-des.
Men får felkod på glöd, som jag inte förstår. ECM-P037D00, Va betyder d 😳 ?
Nån som vet ,eller tror ? Enl vida kan de vara nästan vad som helst. Jag får väl börja med att kolla elschema, men tar tacksamt mot förslag på vad det kan vara.Eller kolla först.
Med vänlig hälsning, ht
av kareta
#1392585
Detta kanske hjälper:

ECM-P037D00 Glow Plug Sense Circuit
Possible source
  • Loose connections.
  • Contact resistance or oxidation in the terminals.
  • Wiring is short-circuited to ground or supply voltage.
  • Open-circuit in the wiring.
  • Damaged glow plug relay.
  • Damaged glow plug.
av hockeytok
#1392626
Tack för ditt svar , det är väl ung vad vida svarar också, " kan varavadsomhellst " .
Är det ingen på detta forum som råkat ut för det här. Ja, då är det väl bara att grotta ner sig . OM jag hittar felet så ska jag iallafall
notera det här på forumet.
Trevlig helg alla !
av kareta
#1392653
Det kan väl inte vara vad som helst. Saker att kolla:
Säkring F6/F32/F34 i motorrummet.
Relä R12 i motorrummet.
Glow plug control module under främre kofångaren någonstans (under vänster framlykta?).
Glödstiften själva, på motorn.
av hockeytok
#1392726
F`låt om jag verkar näsvis, det var verkligen inte meningen. Jag bara undra om det var någon annan än jag, som råkat ut för den här allmänna felkoden.
Jag tycker att den säger precis som du careta skriver , felpåglöden/ vadsomhellst. Glowplugg sence circuit.
av MarcusGen
#1392728
Glödstiften är ganska lätta att kolla, bara mäta från stiften på en kontakt någonstans (vet ej var på D2, troligtvis vänster om motorn precis vid torpedväggen) till jord. Motståndet ska vara mellan 0.5 och 5 ohm har jag för mig.
av hockeytok
#1400489
Jag provade att ersätta säkring #6 med en kabelstump .säkringen är på 60A så jag förväntade mig kanske 40. Mätte sedan med en tångamperemeter, å fick 0😱
Tänkte att mätaren kanske var knäpp/trasig, så jag flyttade den till batteri -minus , jodå har laddning ca 45A . Men ingen glödström..Är nog O-bra i vinter.
Ska se om jag kan hitta kontakten till stiften på v.sida mot torpedväggen och mäta där.
av hockeytok
#1400546
Enligt bilden på elschema verkar det vara ett elektroniskt , de klickar inte, tyvärr.
Men det kan ju ha varit varmt när jag mätte, nån som vet om det styrs av temp ?

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]