NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1392211
Hej,

Till att börja med vet jag att det finns flera trådar här på forumet med liknande problem, varav vissa lösta. Jag har även läst brittiska, tyska och amerikanska forum med samma problem för att försöka laga min bil.

Fordon:
Volvo S40 MK2 1.8F 2008
Mätarställning när problemet började: 12000mil
Mätarställning nu: 16000mil
Bränsle: Alltid tankad med 95oktan i min ägo.

Problem:
Vissa gånger när kopplingen trycks ner och varvtalet kommer ner går varvtalet ibland till 300-400 för att sedan svajja till uppåt och stanna vid 750-850rpm. I sällsynta fall har detta lett till motorstopp.

Inga felkoder från VIDA/OBD/iCarsoft VOL


Åtgärder:
1. Jag rengjorde spjällhuset och letade ev. sprickor i inloppet.
-Ingen skillnad
2. Jag betalade för en felsökning på verkstad. "Spjällhus måste bytas, då brukar vi byta kontakten till spjällhuset med, detta kan krävas". Nytt spjällhus monterat och adaption nollad i VIDA på egen hand.
-Ingen skillnad
3. Jag lödde på en ny kontakt på kabelstammen. Nollade adaptionsvärdena (därefter tomgång 15min med AC, lugn körning och fullgaskörning)
-Ingen skillnad
4. Jag bytte vakuumservoventilen.
-Ingen skillnad
5. Jag bytte TMAP-sensorn, nollade adaptionsvärden. Tomgångskörning 15min.
-Ingen skillnad

Övriga saker jag gjort:
Servat enligt satta intervall
Bytt multirem
Bytt tändstift (Tror det var NGK med rätt nummer)
Nytt luftfilter för ett par månader sedan.
Ruckat på alla kontakter på CEM-styrhenheten.

Har någon av er något magiskt sätt att ordna min tomgång?




mvh
#1393730
Jag har köpt startgas nu och tänkte i dagarna testa om den tar tjuvluft någonstans.

För skoj skull satte jag aluminiumfolie runt kabeln till spjällhuset. Bättre gasrespons och lite av problemet försvunnit. Men exakt samma problem fortfarande kvar.

Det finns en video med en Finne som visar en sprucken slang till vevhusventilationen. Min ser dock hel ut.

Jag har en ny EGR-ventil och en ny kamaxellägessensor. Dock känns dom långsökt och mycket jobb så inte bytt dom.

Det skulle kanske kunna vara något med generatorn/spännhjul. Hör ett svagt vinande ljud från den sidan motorn.

Mycket gissningar men tror inget hjälper hmm.
#1393789
Minns ej men kanske är det detta om du nu inte redan kollat viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+Slang
#1393888
Tack för länken!

Japp, den har jag sett, men inte samma fel som min.

Testade idag med starygas kring inloppet, runt spjällhuset, samt vid gummibäljen och luftfiltret.

Helt oförändrad tomgång så jag tänker att det inte bör vara tjuvluft någonstans.

Tag testade att blåsa i vakuumslangarna när jag bytte solenoidventilen föeut. Dom kändes även helt täta då.

Mvh
#1404158
Om du öppnar oljelocket vid tomgång ska du ha ett undertryck. Om det blåser ur öppningen är PVC-ventil troligtvis trasig.

Hur som har du ett för högt tryck i vevhuset. Varför? Tillförs det för mycket gas så ventilationen inte hinner med? Är ventilationen igensatt?

Drar det mycket olja?
#1408955
Har samma problem med min S40N.. eller åtminstone liknande. Jag har lärt mig att leva med felet eftersom jag inte hittar något fel själv.
Min motor drar en hel del olja dock. Oringen till kamaxelgivaren är dålig så det läcker ut olja där så jag antar att min oljeförlust är där bland annat.

Du får gärna uppdatera om du hittar felet eller om du lyckas lösa det.
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]