NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kareta
#1392007
Det är svårt att få i backen ordentligt på min V50 med M56. Växelspaken går lätt att föra till alla växlar inklusive backen, alla växlar framåt fungerar bra, backen fungerar bara varannan gång typ.

Det som händer är att det skrapar och går inte att backa, som om växeln hoppar ur sitt läge.

Bäst funkar det om jag väljer back-friläge-back. Att stänga av med ettan i, lägga i backen, starta och försöka backa gav samma symptom. Jag har provat att lufta kopplingen lite, ingen skillnad. Ska framöver byta bromsvätska för den var svart! Ingen aning om den någonsin är bytt.

När jag väl får i backen så är den i, jag har inte fått den att hoppa ur efter att bilen kunnat börja rulla bakåt.

Om jag håller spaken hårt i backläge smäller det till när växeln hoppar i, sedan går det att backa. Jag brukar dock smyga med kopplingen för att se om jag fått i den annars försöka igen. Jag tycker inte att en annan växel före gör någon skillnad.

Någon som känner igen dessa symptom? Oljebyte? Kopplingsbyte? Smörja splinesen?
av kareta
#1573945
Nej, problemet kvarstår. R-N-R stillastående funkar nästan alltid. Rullar bilen bara lite så går det inte.

Intressant att nya vajrar inte gjorde någon skillnad, det är annars något jag tänkt byta.

Motorfästen?
av V70turbojs
#1575302
Ja eller det var bättre begagnade vajrar jag köpte som ska varit kontrollerade & i bra skick.. kanske hade gjort skillnad om de var nya? Men bilia ville ha 2174kr för den och det var lite dyrt tyckte jag.

Jag bytte undre motorfäste idag den som sitter på växellådan och upplever liten skillnad men fortfarande får jag hålla i backen, har dock ej provat ditt knep R-N-R men tänkte lufta kopplingen & ”spola ur den” så det kommer ny fräsch bromsvätska och se om det hjälper.
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]