NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390658
Vänster bakdörr går inte att öppna från utsidan. Jag misstänker starkt själva låskistan. Var iväg till skroten idag för att köpa en begagnad, men de stänger tidigare nu när det är sommartid.

Hur som helst, jag har hittat en guide på Youtube för att få loss själva innerpanelen, så det var hyfsat enkelt.



Ytterhandtaget var också lätt att ta bort, jag tog bort det på andra sidan och jämförde för att se om det var trasigt, men det är ingen skillnad så det är inte det.

Men att få bort låskistan var inte lika enkelt, det sitter ju fast i plåten som täcker hela insidan. Och sladden som kommer från B-stolpen är lite för kort för att man ska få ut panelen utan att koppla isär. Hade räckt med 5 cm mer sladd så had man kunna fixa med den utan problem.

Men jag hittar inge guide eller info om hur man ska få isär den där kontakten som skymtar inuti stolpen. Har ägnat en ansenlig tid att söka efter info.

Någon som har bilder/guider/info om hur man gör? Är ju lite svåråtkomligt då dörren är i vägen.

Bild

Bild
#1390759
Tack för tipset, men den har jag hittat och tittat på, tyvärr är den på framdörren och hans tips om hur man gör där är lite vaga tycker jag. Fortsätter att hoppas på det här forumet.
#1390774
Visade sig att dottern har en Haynes-bok, det är hennes bil. Lite klokare, men glasklart är det inte. Ska ta mig ut senare när det inte pissregnar och se om jag kan lösa det. Man önskar att de hade lite bättre kvalitet på bilderna...

Bild

Bild

Bild
#1391114
Fortsättning följer. Grottade mig in framifrån och tog en bild, då skymtade jag en låsklack. Så den sitter (i alla fall på vänster sida/dörr) rakt åt höger. Så från baksätessidan trycker man den framåt med en mejsel och det är bara att dra ut. Enkelt när man väl vet :-)

Bild

Bild

Bild
#1391263
Är nog inget som är trasigt. Ska bara lista ut hur jag får dit det här fästet för vajern som aktiveras av yttre handtaget så ska det nog fungera sedan.

Tack för hjälpen alla.

Bild
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]