NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389743
Nybliven ägare av en V50. Problemfri de första 40 milen, sedan tändes motorlampan. Jag har kontrollerat felkoder och där finns en återkommande P0171 "system too lean". Jag kan ta bort den men den återkommer snart.

Jag har loggat LTFT och STFT under olika varvtal, se bild. Jag får LTFT uppåt 23% vid tomgång men en stabil ca 4% vid högre varvtal.
Spoiler »
Vad jag kan förstå av det internet skriver om detta så är det vakuumläckage någonstans. Jag har hittills bara gjort en visuell kontroll av detta, ska undersöka med startgas när jag tar mig hem till farsans garage. Jag upptäckte att vevhusventilationsslangen var lindad med eltejp nästan hela vägen. En ny är beställd.

Jag kan inte höra något luftljud.
Jag kan inte höra oljud i stil med när oljefällans membran är trasigt.
Jag har lyft på påfyllnadslock och sticka med motorn på tomgång. Det är lite sug men i min lekmannamening inte något onormalt. Om jag lyfter ur stickan så sticker STFT upp mot 30%.
Jag upplever att motorn går normalt. Färddatorn säger ingenting, endast CEL. ODB ger P0171.

B5244S4 (2.4i 125kw/170hp).

Kan en läckande slang från vevhusventilationen ge dessa symptom?
Kan man dra andra slutsatser av fuel trim-värdena?
Senast redigerad av 1 kareta, redigerad totalt 0 gånger.
#1390509
Vet inte om du löst detta redan men hade samma fel som dig, letade läckor i slangar mm utan att hitta nått. Sedan bytte jag membranet i oljefällan för att få bort
det visslande ljudet som kom sig av sprucket membran, beställde ett på volvo och bytte, raderade alla felkoder och "system to lean" har inte dykt upp igen efter
ca 50 mils körning.

Mats
#1390641
Det var en trasig slang till vevhusventilationen som var felet. Känt fel hos tidigare ägare tydligen, med tanke på mängden eltejp som använts. Ny slang kostade ca 240 hos speedparts, jag fattar inte att man gör sig besväret med eltejp och sedan ändå inte får det bra.
20200714_192159.jpg
20200714_192159.jpg (821.71 KiB) Visad 1092 gånger
Original set det ut som, man kan skymta "dragspelet" genom eltejpen. Gjorde inte Volvo en återkallning på dessa? Nedre slangklämman satt inte något vidare heller.

LTFT runt 23 förut och felkod, nu ingen felkod och låga fina värden.
Screenshot_20200714-191236.jpg
Screenshot_20200714-191236.jpg (262.67 KiB) Visad 1092 gånger
#1390642
foto65 skrev: tis 14 jul 2020, 08:47 Vet inte om du löst detta redan men hade samma fel som dig, letade läckor i slangar mm utan att hitta nått. Sedan bytte jag membranet i oljefällan för att få bort
det visslande ljudet som kom sig av sprucket membran, beställde ett på volvo och bytte, raderade alla felkoder och "system to lean" har inte dykt upp igen efter
ca 50 mils körning.

Mats
Tack för tipset, har läst mycket om detta membran och det var nästa åtgärd om inte ovan slang löst det. Vem vet, det kanske bara är en tidsfråga.
Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]