NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TurboTimpe
#1389490
Var nyss in och provtryckte och fyllde ACn på min v50. Stod på tryck i 4 timmar och allt såg bra ut. När jag hämtar bilen säger dom att kompressorn inte går. Kör hem, byter säkringar, kollar att magnetkopplingen på den slår till och snurrar när ACn är på vilket den gör.
Körde en tur igår och helt plötsligt började ACn kyla i ca 5 min för att sedan lägga av och inte gå igen. Idag har den inte inte fungerat alls. Någon här som har tips på annat man kan felsöka själv?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1389646
Förmodligen är spelet på magnetkopplingen för stort. Oftast är det att AC fungerar när motorn är kall, när sen motorn blir varmare och allt däromkring så orkar inte magnetkopplingen längre att dra, dels för att även laddspänningen sjunker en liten aning när motorn blir varm. Det lilla kan räcka för att magnetkopplingen inte ska orkar att dra.
av TurboTimpe
#1389657
Min ac går inte när bilen är kall heller trots att magnetkopplingen har gått i. Har kollat när bilen är varm också. Den har kopplat även då men ingen kyla kommer trots att systemet är fullt på gas.

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]