NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389047
Tjena!

Sambon har fått upp "Antisladd service erfordras" på hennes C30 (2007) och hon hade den inne på felsökning på en firma och dom trodde att det var själva styrenheten för ABS som var kass. Jag vet inte jag, är det en trolig felorsak eller borde jag börja rota i någon annan ände? Dom skulle ha 8000 för att byta ut den och det känns ju lite väl saftigt på en bil från -07 tyckte vi :P

Det sitter väl givare på varje hjul och dessutom ABS-kransar som kan vara troliga felorsaker? Bilen ger ingen felkod för detta så jag får ingen ledtråd därifrån tyvärr utan det är som sagt bara att ABS-lampan lyser samt felmeddelandet.

Några idéer om var jag kan börja kolla och felsöka?
#1389057
På min var det skavd kabel på höger främre ABS-sensor som orsakade felet, gnuggade mot innerskärmen och blev skadad, varenda gång jag hade den inne på verkstad så låg kabeln i perfekt läge så den inte kortslöt - sen kom det tillbaka på vägen hem igen 😁
Efter andra eller tredje försöket när de bytte drivaxlar såg de sladden och lödde ihop den.

Sitter meddelandet där konstant?
#1389060
HCP skrev:På min var det skavd kabel på höger främre ABS-sensor som orsakade felet, gnuggade mot innerskärmen och blev skadad, varenda gång jag hade den inne på verkstad så låg kabeln i perfekt läge så den inte kortslöt - sen kom det tillbaka på vägen hem igen 😁
Efter andra eller tredje försöket när de bytte drivaxlar såg de sladden och lödde ihop den.

Sitter meddelandet där konstant?
Låter ju ganska lovande! Ska definitivt ta en titt på alla sensorer och se så att ingen kabel blivit kass där.

Japp meddelandet kom från ingenstans en dag i höstas och har varit där sedan dess. Hon lämnade sen in den på service där dom skulle kolla det där och föreslog då byte av ABS-enheten och sen dess har vi inte orkar ta tag i det men nu tänkte jag se om det inte är något enklare fel än det.
#1389145
Tyvärr är detta fel vanligt och i de flesta fall är givaren inne i ABS enheten trasig. I regel slutar det tyvärr med byte av denna enhet till hög kostnad. Vet inte om Innosound kan fixa detta fel.
Finns en liten möjlighet att det är korrosion/ärj i kontakterna vid CEM under handskfacket. Finns film på Youtube som visar hur man gör rent där. Sök "clean cem"
I S40/V50s unga dagar var det många som hade fel på ABS enheten. Andra bilmärken har samma typ av enhet och de har samma problem med den interna givaren som vad jag förstått inte går att byta/köpa?
#1389168
Eftersom det dyker upp ett meddelande att service erfordras måste det till 110% finnas någon/några felkoder lagrade, se till att läsa ut de innan du börjar byta ut några dyra komponenter. Om din verkstad inte kan läsa ut de skulle jag ta bilen till någon annanstans. Felet kan mer eller mindre vara vad som helst, allt från en ABS givare, kabelbrott, ABS pump, rattvinkelgivare... osv.
Om de får för sig att byta ABS-enheten måste de koda in den eftersom den är en del av startspärren, i så fall måste de ha tillgång till en Volvo Vida och då borde de kunna läsa ut felkoderna? :-/
#1389395
3r1k skrev:Eftersom det dyker upp ett meddelande att service erfordras måste det till 110% finnas någon/några felkoder lagrade, se till att läsa ut de innan du börjar byta ut några dyra komponenter. Om din verkstad inte kan läsa ut de skulle jag ta bilen till någon annanstans. Felet kan mer eller mindre vara vad som helst, allt från en ABS givare, kabelbrott, ABS pump, rattvinkelgivare... osv.
Om de får för sig att byta ABS-enheten måste de koda in den eftersom den är en del av startspärren, i så fall måste de ha tillgång till en Volvo Vida och då borde de kunna läsa ut felkoderna? :-/
Ja du har nog rätt i det. Jag försökte bara läsa ut felkoder med min ELM-läsare men då visas säkert inte såna där "mindre grejer". Om jag hittar någon med VIDA i närheten, skulle man kunna få ut mer exakt då vad det är som orsakar problemet? Berättar den om det är fel i någon givare vid hjulen eller om det är något med själva ABS-enheten?
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]