NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
#1388345
Hej,

Har läst av additivnivån med VIDA tre gånger med hyfsat jämna mellanrum. Första gången var ganska nära då jag köpte bilen och då sa VIDA 15/15. Andra och tredje gången har varit med ett par hundra mil mellan avläsningarna och VIDA säger fortfarande 15/15. Jag har inga felkoder relaterade till ADM och tänkte tvångsköra pumpen idag för att se vad som händer.

Har någon haft samma problem förut eller vet någon varför min bil inte pumpar in additiv som den ska utan att visa felkoder?
av dieselputte
#1388414
Om skalan är linjär borde den minska från 15/15 till 14/15 400 mil efter påfyllning. Det jag läst här på forumet under åren beträffande mätningen är att den är rätt osäker. Bästa sättet att kolla är till hösten när det blir minusgrader ute, kör då in bilen i varmgarage så bildas kondens på Eolystanken där det finns Eolys och då kan du se nivån någorlunda bra.
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
av frippe64
#1388423
dieselputte skrev: tor 02 jul 2020, 21:24 Om skalan är linjär borde den minska från 15/15 till 14/15 400 mil efter påfyllning. Det jag läst här på forumet under åren beträffande mätningen är att den är rätt osäker. Bästa sättet att kolla är till hösten när det blir minusgrader ute, kör då in bilen i varmgarage så bildas kondens på Eolystanken där det finns Eolys och då kan du se nivån någorlunda bra.
Du räknar på att den ska vara tom efter 6000 mil. Jag förutsätter att det finns en marginal och att bilen ska gå 6000 mil utan att tanken töms eller att nivån blir så låg att felkod sätts.
av dieselputte
#1388435
frippe64 skrev:
dieselputte skrev: tor 02 jul 2020, 21:24 Om skalan är linjär borde den minska från 15/15 till 14/15 400 mil efter påfyllning. Det jag läst här på forumet under åren beträffande mätningen är att den är rätt osäker. Bästa sättet att kolla är till hösten när det blir minusgrader ute, kör då in bilen i varmgarage så bildas kondens på Eolystanken där det finns Eolys och då kan du se nivån någorlunda bra.
Du räknar på att den ska vara tom efter 6000 mil. Jag förutsätter att det finns en marginal och att bilen ska gå 6000 mil utan att tanken töms eller att nivån blir så låg att felkod sätts.
Nej, det har de 3 gånger jag fyllt på (6000,12000 och nu i våras 17600mil) inte varit mycket kvar någon gång, detta vad min PST sagt efter påfyllningen, samma PST sen 2006. Lite marginal finns nog , rör sig nog om typ kanske 3-500 mil
av MarcusGen
#1388467
Tack för alla svar! Finns det något annat sätt att fysisk kolla nivån utan att vänta på minusgrader?

Angående miltal så har det säkert gått ca 800 mil sedan första gången jag kollade. Så enligt mig borde den iaf ha förbrukat en del av additivet, men som ni säger så är mätningen säkert inte speciellt säker.

Jag gjorde iaf proceduren i VIDA där man aktivt pumpar fram additiv och pumpen lät, så det ska nog inte vara något problem med den. Det jag är rädd för är om additivet är slut och att bilen bara helt enkelt inte fattar det...
av dieselputte
#1388566
Vet du hur ofta din motor regenererar partikelfiltret ? Om inte, håll koll på momentan förbrukning och du märker om den plötsligt tycks öka 2 dl/mil , motorn brukar få en hel del ryckningar då. Vid 80km/h burkar min då ligga på runt 0,7l/mil på högsta växeln, normalt utan regenerering typ 0,4-0,5 l/mil

Jag brukar nollställa trippmätare 2 när den börjar regenerera. Det pågår i regel 10-15 km för mig (landsvägs körning) , sen försöker du hålla koll nästa gång detta sker. För mig tar det lite över 50mil innan den regenererar igen. Har du liknande beteende laddar garanterat doseringspumpen in Eolys när du tankat och du behäver inte oroa dig alls. Att pumpen surrar tyder nog också på att den funkar normalt.
av MarcusGen
#1388630
dieselputte skrev: fre 03 jul 2020, 17:44 Vet du hur ofta din motor regenererar partikelfiltret ? Om inte, håll koll på momentan förbrukning och du märker om den plötsligt tycks öka 2 dl/mil , motorn brukar få en hel del ryckningar då. Vid 80km/h burkar min då ligga på runt 0,7l/mil på högsta växeln, normalt utan regenerering typ 0,4-0,5 l/mil

Jag brukar nollställa trippmätare 2 när den börjar regenerera. Det pågår i regel 10-15 km för mig (landsvägs körning) , sen försöker du hålla koll nästa gång detta sker. För mig tar det lite över 50mil innan den regenererar igen. Har du liknande beteende laddar garanterat doseringspumpen in Eolys när du tankat och du behäver inte oroa dig alls. Att pumpen surrar tyder nog också på att den funkar normalt.
Jag kollade faktiskt lite på förbrukningen senast jag åkte långt och jag märkte av en regenerering som pågick i ca 15 km. Kruxet är att jag senare märkte av en möjlig regenerering som vara pågick i kanske 3-5 km i ungefär samma hastighet? Detta var efter ca 15-20 mil, kommer inte ihåg exakt, och det kom fler korta efter denna. Jag vet alltså inte om den faktiskt regenererade eller inte under de kortare sträckorna.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]