NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388087
Initialt tänkte jag att fjädern kanske behöver tid för att "sätta sig" efter bytet.

Det började med att fjädern gick av ett varv upp från botten, när jag tog isär fjäderbenet så ramlade lagret i toppen i småbitar så bytte det + bussningen samtidigt. (inte dämparen).

Nu har det gått tre veckor snart, och det smäller och knäpper fortfarande vid rattutslag, aldrig efter vägen utan bara ut från parkering t.ex. Låter som att lagret är stumt och fjädern hoppar runt.

Läste någonstans att man ev. kunde sätta bussning/lagret i toppen fel och behövde vrida på det ett kvarts varv, dock inte provat ändra ännu.

Vad kan man prova? Har testat känna på fjädern och den sitter där den ska, nästan helt säker att jag vände lagret rätt (fanns en markering på den).
Något man kan testa med den upphissad?

Har beställt två nya stötdämpare nu också, mest för att de behöver bytas inom snar framtid ändå.
#1388113
Fick samma skit första gången jag bytte fjädrar. Får se om detta råd kan hjälpa dig !

På lagret finns en liten pigg som markerar linjeringen mot den plåt som fästs in i hjulspindelns klämma. Dessa måste ligga i rak linje, sen skall ju fjädern passas in lämpligt i lagret och då hamnar det bra även i dämparens säte. (Vissa fjädrar har en målad linje som skall linjera mellan dessa markörer)

Får man till detta så blir det jämnt fördelat tryck på lagret och då blir det tyst. Mitt ena lager pajade omgående pga att jag missade denna linjering vid första bytet. Nu en omgång till fjädrar fram så har jag aldrig haft klonk , eller gnek i fjädrar/stödbenslagren. Har aldrig fatta varför alltid vänster fjäder pajar , fick en gliring att det beror på överviktig förare :-(

Detta med linjeringen syns under avsnit 13 i denna instruktion https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 30%2c_2011

EDIT: Skall man byta dämpare är nog det enklaste att köpa kompletta fjäderben och byta allt. Exempel
https://www.skruvat.se/Komplett-fjaderben-P555694.aspx
#1388133
dieselputte skrev: ons 01 jul 2020, 11:21 Fick samma skit första gången jag bytte fjädrar. Får se om detta råd kan hjälpa dig !

På lagret finns en liten pigg som markerar linjeringen mot den plåt som fästs in i hjulspindelns klämma. Dessa måste ligga i rak linje, sen skall ju fjädern passas in lämpligt i lagret och då hamnar det bra även i dämparens säte. (Vissa fjädrar har en målad linje som skall linjera mellan dessa markörer)

Får man till detta så blir det jämnt fördelat tryck på lagret och då blir det tyst. Mitt ena lager pajade omgående pga att jag missade denna linjering vid första bytet. Nu en omgång till fjädrar fram så har jag aldrig haft klonk , eller gnek i fjädrar/stödbenslagren. Har aldrig fatta varför alltid vänster fjäder pajar , fick en gliring att det beror på överviktig förare :-(

Detta med linjeringen syns under avsnit 13 i denna instruktion https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 30%2c_2011

EDIT: Skall man byta dämpare är nog det enklaste att köpa kompletta fjäderben och byta allt. Exempel
https://www.skruvat.se/Komplett-fjaderben-P555694.aspx
Ja precis det var dendär markeringen jag pillade med, men var osäker om det verkligen blev rätt sen för bussning/lager lutade åt ena hållet minns jag.
Passade på att beställa två nya lager nu direkt om jag mördat det jag satte dit, tack för länk till beskrivning - förra gången tittade jag bara på nån YT-video där det inte riktigt syndes vart markeringen skulle vara
#1389571
Plockade ner hjulet idag och kände efter på lagret/bussning, ni hade rätt båda två. Snesågarn (jag) hade självklart markören utåt istället för inåt :-D
Orkade inte göra något nu utan inväntar nya dämpare så får de hamna åt rätt håll då istället

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]