NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387891
Hej!

Häromdagen fick jag problem med att bilen gick in i limp mode och vägrar varva mer än runt 3000 rpm och ingen turbo. Riktigt trött med andra ord. Läste ut felkoderna med en ELM och fick ut P2452 och P2453.

DPF Pressure Sensor A Circuit och DPF Pressure Sensor A circuit Range/Performance. Innan detta så gick bilen ganska ryckigt på låga varv men vi tänkte inte mer på det just då.

Vill egentligen bara dubbelkolla, har sökt lite på forumet och hittat några trådar med snarlika problem och där har det varit tryckgivaren som sitter till vänster om batteriet som är fel (OEM 30757189).

Hur stor är sannolikheten att det är något annat? Själva partikelfiltret är bytt -14 så det borde ju inte vara den tycker jag?

Är det lätt att byta den här givaren? Verkar sitta med ett par torx såvitt jag kan se samt slangklämmor. Borde vara enkelt?

Tack på förhand! :)
#1387931
Om du bytte till billgare typ av partikelfilter så finns risken att det är fullt, de billigare brukar mäkta med 5-6000mil innan de är slut.

Givaren är enkel att byta, jävla skitprodukt som inte tål fukt. Jag är inne på min 4e givare på snart 15 år..... . Är enkel att byta, jag tar loss min nån gång per år och blåser försiktigt i slangarna för det kan vandra upp fukt och sot i dessa. Kolla även slangarna, det händer att de brister vid partikelfiltret. (Vet inte om det bara är att byta, eller om felkoder behöver nollas innan givaren funkar normalt igen. Antar att givaren kan funka normalt utan reset, min första givare kom felet och blev bra igen några gången innan det blev permanent )

Ser att det kommit piratdelar för dessa , klart billigare än Fords originaldel (brukar kosta runt 1300kr) https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... ikelfilter
#1387933
dieselputte skrev:Om du bytte till billgare typ av partikelfilter så finns risken att det är fullt, de billigare brukar mäkta med 5-6000mil innan de är slut.

Givaren är enkel att byta, jävla skitprodukt som inte tål fukt. Jag är inne på min 4e givare på snart 15 år..... . Är enkel att byta, jag tar loss min nån gång per år och blåser försiktigt i slangarna för det kan vandra upp fukt och sot i dessa. Kolla även slangarna, det händer att de brister vid partikelfiltret. (Vet inte om det bara är att byta, eller om felkoder behöver nollas innan givaren funkar normalt igen. Antar att givaren kan funka normalt utan reset, min första givare kom felet och blev bra igen några gången innan det blev permanent )

Ser att det kommit piratdelar för dessa , klart billigare än Fords originaldel (brukar kosta runt 1300kr) https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... ikelfilter
Vet du om ett dåligt partikelfilter ger samma felkoder som en taskig givare? Jag ska plocka upp en originalgivare på Volvo senare idag iallafall och testa att byta den och hoppas att det räcker. Att du är inne på din fjärde givare på 15 år låter ju helt sjukt, snacka om dålig design om det inte håller längre än så. :-(
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]