NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387527
Hej!

Det verkar som min C30 saknar automatisk spännare för multirem. Jag själv bytte både multirem och AC rem, inte svårt, men nu skriker bälten när jag startar motor. När jag söker reservdelar till min bil på webbutikerna de visar en automatisk spännare. Ingenstans hittar jag en som är lik min. Inte heller på youtube. De bilarna jag hittar där med min motor (Volvo, Ford och Mazda) har automatisk spännare.

Någon som känner igen det här? Är det verkligen en manuell spännare? Spänna med skruv/bult på hand? Hur?

Tack på förhand

Volvo C30 2.0 ethanol. B4204 / S4
Bilagor
Volvo spännare1.jpg
Volvo spännare1.jpg (597.52 KiB) Visad 1418 gånger
Volvo spännare.jpg
Volvo spännare.jpg (630.35 KiB) Visad 1418 gånger
#1387661
På sista bilden så monterar du enbart spännaren på pinnbulten och drar muttern intill. Sedan för du ner en typ förlängare i hålet som är i den och spänner upp remmen, gängar i bultarna och drar allt så det sitter.
Väldig vanlig spännare, sitter på nästan alla 1,8 och 2,0.

Du ser att du köper rätt om det står typ ”SF”, eller ”ELAST” i slutet av artikelnumret (stretchfit/elastic) för det är precis vad remmen är.

https://m.autodoc.se/gates/7594188
#1422282
Hej! Råkade ut för precis samma sak, beställde reservdelar och fick automatisk spännare men har manuell, jag har verifierat detta mha bilderna i tråden. Jag har en c30 m09 med 1.8 ffv.

Jag fattar dock inte hur sjutton man ska kunna spänna remmen enligt instruktionen ovan? Jag ser ingen "led" eller annat som gör att det går att justera spännaren. Vore toppen om ni kunde förklara ett varv till.... :-)

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]