NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
#1381828
Var och besiktigade min -11 V50 D3 idag.
Besiktningsmannen gav mig muntlig information om att först det vänstra och sedan det högra halvljuset stod en liten aning åt höger.
Han sa: -"Jag skulle kunna justera dom åt dej men justeringarna brukar gå sönder så jag vill inte röra dom".
Eftersom jag ska ha in bilen på service om en vecka tänkte jag att det får dom titta på.

Strax efter kom verkarn på min serviceverkstad, han skulle ombesiktiga en kundbil och under tiden kom han fram och snackade, då sade min besiktningskille att verkarn fick titta på det eftersom han själv inte ville varpå verkarn menade att han förstod varför.

Nu undrar jag vad den samlade erfarenheten är på detta forum, är halvljusjusteringarna så dåliga att dom alltid går sönder?
Finns det något man kan göra för att undvika det, spraya i några dagar eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Är det dyrt eller komplicerat att byta justeringarna om de går sönder?
av Miinan
#1381841
På min V50 -05 så är dom helt värdelösa, ja har bytt hela lamphuset för att dom gick sönder, ja tycker du ska vänta tills du lämnar in bilen på service och ber dom släcka den tvåan.
Användarvisningsbild
av Coolvette
#1381902
Tack, då vet jag.
Jag fick inte någon anmärkning, bara ett muntligt tips så avvikelsen är kanske "försumbar".
Kanske jag ska låta det vara tills nästa besiktning, får nog prata med verkstan om det.
av agusta44
#1381990
Jag hade min bil på service hos Bilia, bad dom kolla halvljuset då jag upplevde ljusbilden alldeles för låg.
Sagt å gjort så fixade dom det, Trodde jag...

~6 månader senare besiktade jag bilen och fick precis som du en avvikelse på mitt vänstra halvljus som stod lågt. Tog kontakt med annan verkstad å bad dom justera, tydligen små plastkugghjul som går sönder när dom tjärvar.
Det går att plocka bort strålkastaren och med tång el liknande vrida manuellt på de trasiga kugghjulen.
Det går även att shimsa strålkastare om ljusbilden är låg berättade kundmotagaren, litet ful knep... Men bättre än att behöva köpa ny strålkastare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1382065
Dom är rejält ömtåliga ja. Mitt tips, rör absolut inte något om du inte behöver. Och den dag du behöver, ta loss strålkastaren och ta isär så mycket du kan, och sedan lirka försiktigt samtidigt som du smörjer.
av Okalettos
#1382095
Råkade ut för samma sak för ett/två år sedan på min v50 xenon.. Bilia vågade höja vänster lykta eftersom den var väldigt trög och dessutom var yttre mekanismen borta, dvs det var bara själva axeln som stack ut ur huset.. Så enda sättet var att försöka angripa axeln med tång, vilket jag gjorde hemma efteråt.. Men vågade inte ta i och dessutom är axeln av halvmjuk plast.. Så försökte istället spruta in lite penetrerande silikon och sen jucka axeln medurs/moturs under lång tid.. Och sen gick det någorlunda, trots tången.. Men axeln tog lite stryk pga inte optimal tång..
Glad i hågen så passade jag på att smörja andra lyktans höjdmekanism i förebyggande syfte..
Men, när hösten och vintern kom så upptäckte jag att jag fått kondens i båda lyktorna :P.. Inte mycket men tillräckligt för att det ska vara retligt.. Min slutsats är att det måste vara silikonet som 'dunstat' lite inuti :-/ 8-).
Jag har alltid varit så glad över att slippa fukt i bilens lyktor, till skillnad mot flera andra bilar jag haft, men nu har jag alltså själv lyckats få in fukt pga de usla mekanismerna Volvo byggt, eller åtminstone undlåtit sig att kapsla/skydda dem mot 'väder och vind', för jag tror att just höjdmekanismerna är extra utsatta jämfört med sidojusteringsmekanismerna :-)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]