NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crfx
#1381584
Hej
Var och köpte en v 50 igår efter ca 20 mil körning ökade bränsle förbrukningen väldigt mycket
Ex 1,6 l enl färddatorn vi körning i 60 km/h landsväg 99-100 upp mot 2 L

Jag har kollat oljestickan och den ligger på mellan Max och min

Är de nån som har nån bra idé om vad felet kan vara

Tack på förhand
av Erik Å
#1381604
Med stor sannolikhet problem med anliggande broms. Kör en sväng utan att använda broms och känn försiktigt på skivorna sen, de ska vara svala..
Är det något fel med motor, tändning eller insprutning så kommer nästan säkert motorlampan att tändas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1381609
Kan det ha att göra med att den kasnke "brände" ut pdf filtret?
av Crfx
#1381613
Som jag fattar de så ökar den från Ex 05 - 07 vid rening nu drar den 1,6 i 60 km/h
Den ökade förbrukningen i går kväll sen har den stått över natten å de samma idag
av dieselputte
#1381623
Blir ökningen markant när motorn nått full arbetstemperatur?

Regenerering startar inte förrän motorn är varm. Normalt brukar dock momentan förbrukning öka med 0,2 l/mil vid regenerering.

Som tidigare nämnt broms som ligger an, eller spridare som har stort läckage.
av Crfx
#1381631
Förbrukningen är de samma både för varm å kall bil
Bromsarna är inte något fel på har kollat dem jag sitter i bilen med vänster foten flyttar jag den lätt efter haft både p broms å tryckt på pedalen flera gånger

Hur kan man kolla spridare ?

De finns ett sånt vida på Biltema får jag fram felkoder på de ? Ex om filter är täppt
av dieselputte
#1381666
Du kan ju tanka fullt och dra ut på en 10 mils repa , sen tanka fullt igen så får du någorlunda koll på om förbrukningen är exceptionell.

Jag har dock aldrig sett någon som haft missvisande snittförbrukning.

Den jag har, V50 2.0d ligger sommartid exakt på samma snitt i färddatorn som volym vid tankning kontra körda km och det har den gjort i typ 15 år.

Håll dock koll på att oljenivå inte rusar, med den förbrukningen du nämnt kan det går fort om det är läckande spridare, inte gärna mer än halva stickan på dessa bilar. Det har ju slutat så här för en del....
, när det väl dragit igång drabbas motorn fort av skador, i med högsta växeln å käringstopp. Har man automat, ja då vete tusan om det går få stopp?

(Vintertid tillkommer förbrukning för tillsatsvärmaren, men den har separat ledning från tanken så den kommer inte med i snittet)
av Crfx
#1381701
Hej
Jag var och tankade innan och dubbelkollade att inte färddatorn hade fått spel utan mätte upp den verkliga förbrukningen

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]