NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
#1381015
Hej! Såg när jag bytte bromsar fram att det va läckage på den inre drivknutsdamasken. Hörde i någon video att man inte behöver vara orolig att det skall rinna ut olja från växellådan när man tar ur drivaxeln på en bil med automatlåda? Stämmer det?

Bilen är en v50 t5, med automatlåda.
av Miinan
#1381035
Ja det kommer rinna ur olja ifall du drar ur drivaxeln, dock inte så mycket, sen är frågan varför man ska dra ur den för att byta bromsar.
Nej det är inte bra att den är trasig, att få in smuts i växellådan skulle inte bli så bra.
av Miinan
#1381136
Ahh sry mate, fastnade lite på din "video" kommentar, jag skulle föreslå att du byter den damasken, att få in smuts i en automatlåda är inte det bästa som kan hända, det räcker bara att oljan blir lite gammal för att den ska växla lite "dåligt"
Användarvisningsbild
av Flebbe
#1381162
Har beställt damask kit. Det är helt sjukt vilken skillnad i priser. Meca skulle ha typ 1200 spänn, men mekster sålde samma kit för 244 spänn! Samma märke (Spidan) o samma artikelnr.

Har kollat igenom lite filmer o guider angående vänster inre drivknut, behöver inte vara orolig att det kommer in skit i lådan, tripoden sitter i ett hus. Finns inget hål ellet något från huset. Tog ett par varv me vulktejp så håller det tills jag får hem grejerna.
av Miinan
#1381845
Flebbe skrev:Har beställt damask kit. Det är helt sjukt vilken skillnad i priser. Meca skulle ha typ 1200 spänn, men mekster sålde samma kit för 244 spänn! Samma märke (Spidan) o samma artikelnr.

Har kollat igenom lite filmer o guider angående vänster inre drivknut, behöver inte vara orolig att det kommer in skit i lådan, tripoden sitter i ett hus. Finns inget hål ellet något från huset. Tog ett par varv me vulktejp så håller det tills jag får hem grejerna.
Ja priserna är helt knäppa, ja köper det mesta från bildelaronline24, vissa saker "väldigt" få är inte så billiga men det mesta skiljer det massor med pengar på. Hoppas bytet går smidigt.
av Erik Å
#1381862
Många gånger är trodo.se och faktiskt vparts mycket billigare än bildelaronline24. Känns bättre om man skulle behöva returnera nåt också..
Trodo har för övrigt kalasbra priser på drivaxelknutar, även märkesgrejor från SKF och FAG.
Användarvisningsbild
av Flebbe
#1381991
Nu har jag fått hem bälgsatsen.
Nu är min fråga, det är 2st låsringar med i satsen. Den ena som är av typen snapring är den som ska sitta o låsa fast tripoden. Den andra är en expander ring..
Ska den sitta till yttre drivknuten eller ska den sitta på inre??

Bild på den ringen jag undrar över..
Bild

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]