NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrAndy
#1380660
Tänkte byta högtalare i alla dörrsidor och fick just loss en dörrsida. Kontakten som fäster till standard högtalaren har 4 sladdar och jag undrar hur man ska gå tillväga då endast 2 st ska behöva fästas på den nya högtalaren? Tanken är ju att klippa bort kontakten och löda på rätt kablar till den nya högtalaren men har aldrig varit med om 4 st sladdar tidigare. Kan något sluta fungera om jag klipper av alla 4? :-/

Tack på förhand!
Bilagor
IMG-0420.jpg
IMG-0420.jpg (669.19 KiB) Visad 1495 gånger
av MrAndy
#1381159
Svart/Gråröd var minus och Vit/vitröd är plus testade med ett 9V batteri "Det stiftet som är kopplat till plus när konen åker utåt är plus" sen något som kan vara bra att veta är att den stora polen på högtalaren är plus och den mindre smala är minus. :party:
Bilagor
IMG-0425.jpg
IMG-0425.jpg (214.25 KiB) Visad 1404 gånger
av MrAndy
#1381194
Blev ganska stor storleksskillnad på magneterna och ljudkvalitén rent generellt måste jag säga då standardhögtalarens center är gjort av typ papper! :-)

Dörrclipsen går att beställa här då dörrsidorna återmonteras efter installationen: https://se.grandado.com/products/warrio ... 4d0d&_ss=r
Bilagor
IMG-0424.jpg
IMG-0424.jpg (572.58 KiB) Visad 1391 gånger
IMG-0431.jpg
IMG-0431.jpg (642.51 KiB) Visad 1391 gånger
IMG-0433.jpg
IMG-0433.jpg (826.08 KiB) Visad 1391 gånger
av vjohnj
#1381234
4st sladdar är för det går till diskanter på original högtalare i dörren vid sidospeglarna.
Har du extern förstärkare i din bil som standard eller har du bara budget inbyggd?
av MrAndy
#1381518
Okej tackar för infon, det är budget varianten är jag ganska säker på eller även kallat performance tror jag.
av vjohnj
#1381521
Ja då har du en bil enbart vid start av stereon i displayen.
Byte du bara fram? Har haft tanke på att byta i v50'n som har enbart snik, men har velat på grund av att det inte finns extern förstärkare.
Men låter som det kan kanske vara värd ändå.
av dieselputte
#1381559
MrAndy skrev:Dörrclipsen går att beställa här då dörrsidorna återmonteras efter installationen: https://se.grandado.com/products/warrio ... 4d0d&_ss=r
Bra tips, har för mig jag betalade 16kr st hos Volvo för några år sedan.

En bekant kompletterade med en Boston acoustic satellit diskant upp till fram i varje stolpe, blev bra lyft . Kopplades parallellt med de andra original diskanterna High Performance. Har funderat på att göra nåt liknande då jag också har HP. Men är lite skeptisk till den extra kabeldragning som krävs
av MrAndy
#1381562
vjohnj - Jag blev färdig med dörrarna bak också idag så nu är allt precis klart åkte precis en liten runda, alltså det spelar riktigt riktigt bra går ju att ställa balans och hur mycket bas det ska vara trots performance! Standard jämtemot detta är som natt och dag :-)
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]