NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380581
Hej, jag är ny här och har två frågor! Först bara var kamaxelgivaren sitter, motorlampan lyser och indikerar på den. När jag skruvade loss kåpan över kamrem för att leta efter givaren så såg jag att det var alldeles oljigt runt rem och i kåpan, är detta ett problem som måste åtgärdas? Någon som har en gissning vad det kan vara? Bifogar en bild! :)
IMG_20200518_213525.jpg
IMG_20200518_213525.jpg (183.12 KiB) Visad 1737 gånger
#1380624
Kamaxelgivaren sitter på andra änden av motorn. Oljeläckaget kan nog vara som så att det är packboxen som är sliten och inte håller tätt. Det bästa är nog att du rengör och sen kör och ser vart det kommer ut olja. Sen skulle jag nog även passa på att byta ut kamremmen, tror inte den mår så bra av all olja och den vill du inte ska haverera för då har du totalt motorras.
#1380671
Vevhusventilation, från "ventilkåpan" ner till oljefällan (plastburken som brukar sitta på framsidan av motorn).
Får du bara in fingrarna under insugningsröret borde det inte vara så svårt att byta. Kan ju vara läge att byta oljefällan när du ändå håller på
#1380752
Vevhusventslangen köper du enklast på Volvo så att du får en utan torrsprickor. Mitt råd angående oljefällan är att glömma den då den kostar runt 2000 kr till en nyare vitblockare(S40/V50 04- och V70II 08-) och troligtvis är OK.
Sen är det ju mer än ett fel som "Hildur" berättar om, en oljeläcka vid VVT enheten och larm från kamaxelomställningen. Således behövs lite mer felsökning innan man börjar skruva isär... Kolla först om VVT enheten är glapp i axiell led, är den det måste den bytas ut, kostar 3500 kr ny och 1500 kr beg. Om VVT:n inte är glapp är det läge att byta omställningsventilen, en liten blank cylinder med elanslutning på första fotot. kostar ca 1000 kr. Förhoppningvis försvinner då larmet från kamaxelomställningen.
Oavsett måste tyvärr packboxen bytas vilket innebär att motorn måste nollas och låsas. Verktyg för detta köps enklast på Biltema och låna Haynes manual på biblioteket och läs på. Jag har själv gjort detta jobb på en 05:a och 07:a.
/Hasse
#1380825
Hej igen hörde från en bilkunnig att det inte ska pysa ner man öppnar locket för oljefåfyllning och att det är ett tecken att oljefällan är kass, stämmer det?

Jag vet inte hur jag kan känna om vvt är kass, måste kamrem av? När jag försöker rucka på den är den stabil. Kan det vara så att det är omställningsventilen som läcker och har dålig packning? Det är förövrigt den som ger felaktiga bör-värden.. går det att göra ren den på något sett, provade ta loss på den och skakade lite, känns som den är oljefylld, även om den ser ren ut (förutom min brunaktiga olja...). Vad gick allt på prismässigt när du bytte packbox och kamrem själv?
#1380943
Vevhusventilationen är helt annorlunda på nya vitblockare(dvs 5-cylindriga Skövde motorer) jämfört med den som sitter i V70 och V70N. Oljefällan är integrerad i oljefilterhållaren och elektriskt uppvärmd. Vid tomgång är undertrycket i vevhuset mer märkbart och bestämt jämfört med äldre vitblockare, lägg ett papper över oljepåfyllningshållet så ser du.

Om VVT:n inte går att rucka på så är den troligtvis OK. Sen går det inte att kolla på omställningsventilen utifrån om den är kass utan byte till annan ventil gäller, helst en ny. Hela systemet för kamaxelomställningen är beroende av hyfsat ren motorolja, köp från Oljemagasinet så får du märkesvaror till bra priser. Oljefilter brukar jag alltid köpa på Volvo.

Jobbet med att byta packbox bakom VVT:n är otroligt omständigt på grund av att motorn måste nollställas och låsas, vilket innebär att man måste komma åt kamaxlarna på förarsidan och även ett hål bakom startmotorn(!!).

Kostnader
Biltema kamlåsningssats 829 kr (19-1000)
Packbox ca 100 kr hos Volvo
Täcklock kamaxeländar 260 kr hos Volvo
Nya bultar till remskiva på vevaxel ca 120 kr hos Volvo
Kamaxelrem 600 kr hos BDS (enbart rem)

Förutsätter att du har momentnyckel, domkraft, tålamod :-) och någonstans att hållas.

Mvh Hasse
Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]