Vevhusventilationen är
helt annorlunda på nya vitblockare(dvs 5-cylindriga Skövde motorer) jämfört med den som sitter i V70 och V70N. Oljefällan är integrerad i oljefilterhållaren och elektriskt uppvärmd. Vid tomgång är undertrycket i vevhuset mer märkbart och bestämt jämfört med äldre vitblockare, lägg ett papper över oljepåfyllningshållet så ser du.
Om VVT:n inte går att rucka på så är den troligtvis OK. Sen går det inte att kolla på omställningsventilen utifrån om den är kass utan byte till annan ventil gäller, helst en ny. Hela systemet för kamaxelomställningen är beroende av hyfsat ren motorolja, köp från Oljemagasinet så får du märkesvaror till bra priser. Oljefilter brukar jag alltid köpa på Volvo.
Jobbet med att byta packbox bakom VVT:n är otroligt omständigt på grund av att motorn måste nollställas och låsas, vilket innebär att man måste komma åt kamaxlarna på förarsidan och även ett hål bakom startmotorn(!!).
Kostnader
Biltema kamlåsningssats 829 kr (19-1000)
Packbox ca 100 kr hos Volvo
Täcklock kamaxeländar 260 kr hos Volvo
Nya bultar till remskiva på vevaxel ca 120 kr hos Volvo
Kamaxelrem 600 kr hos BDS (enbart rem)
Förutsätter att du har momentnyckel, domkraft, tålamod
och någonstans att hållas.
Mvh Hasse