NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380552
Då var man här igen, roligt med en andra sak inom en månad av köpet (V50 MY11 D2).
Sen i princip andra dagen har det max en gång per körning varit ett litet ljud som uppkommit vid dragläget direkt vid kallstart (nästan hundra på att det är kopplingen). Detta skedde sedan inte mer när den blivit varm. Nu idag märkte jag av ljudet som vanligt men sedan skedde det igen ungefär 4 gånger, blandat mellan kall & varm motor. Ljudet skulle jag säga efterliknar situationen då man drar en massiv möbel över ett trägolv utan något som minskar friktionen. Ett ganska irriterande ljud som dock inte hörs annars, kopplingens funktion är inte påverkad och allt fungerar smidigt utöver ljudet. Jag har läst mig till att överdriven försiktighet med vänsterfoten kan vara en orsak till missljudet. Vissa påstår att man kan "bränna ut" kopplingen lite genom att slira på ettan men är detta en dum idé?. Känns som att det kan vara värt ett försök. Intressant är dock att det inte sker varje gång utan kanske var tredje gång från stillastående. Jag hade väldigt gärna sluppit åka tillbaka till verkstaden för ett kopplingsbyte.
#1380859
Mitt urtrampningslager lät mer som en flock med kvittrande gråsparvar precis innan det skar ihop.. Men det kan säkert variera :-D
Med liten nyansskillnad beroende på om man trampade ner kopplingspedalen eller inte.
Lite synd att Volvo inhandlar urtrampningslagren på Toys r us, resten av kopplingen är ju rätt solid :P
(V70 mk 1 -00)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]