NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
#1379835
Hej

Har ett problem med bilen som jag behöver hjälp med.

Bilen har:

CO 0.3 (0.3)
CO 2500 2.0 (0.2)
HC 154 (200)
Lambda 0.77 (0.97-1.03)

Jag har gjort komptest med följande resultat:
...........Cyl 1............ Cyl 2.............Cyl 3.............Cyl 4
Torr ... 13.9 bar........14.1 bar........14.0 bar........14.1 bar
Blöt ... 14.9 bar........14.5 bar........14.6 bar........14.6 bar

Bilen går jämt i motorn, men känns som den har begränsad kraft, den vill inte riktigt.

Vad kan felet vara? min första tanke var kolvringar, men värdena från komptestet verkar väl vara helt okej? Bilen drar olja, var ska jag leta?

Bilen är en V50 1.8F
Användarvisningsbild
av Vojje
#1379986
Alexxelax skrev:Hej
Vad kan felet vara? min första tanke var kolvringar, men värdena från komptestet verkar väl vara helt okej?
om du tänker på kolvringar är ju kolven även utrustad med oljeskrapande ringar och inte enbart "kompressionsringar"
#1380020
Tack för svar.

Precis ingen turbo, men invändig läckage låter rimligast, frågan är bara var? Komp testet säger väl bara att ringarna tätar?

Precis 3 ringar totalt, men tänkte först att om något främmande hade kommit in i någon cylinder som sen pajat ringarna.

Jag vet att katten är bytt, förra ägaren verkar ha svetsat dit någon kat från något. Så jag antar att kat bytet inte hjälpte eller förstörde den nya också. Både före och efter lambdan visar samma sinus våg, så det betyder väl att dom funkar men katten inte renar?

Bilen va torr när jag kollade, kan inte riktigt svara på hur mycket, har inte kört så mycket efter besiktningen.
av Alexxelax
#1380208
frippe64 skrev: lör 16 maj 2020, 16:13 Du vet alltså inte hur mycket olja den drar?
Lambda är 0,77 vilket innebär att den går riktigt fett, och det har inget med katten att göra.
Nej, kollade oljan och såg att den va torr, fyllde på sen har jag inte kört mer.
Okej om den går fett kan bero på dålig lambda? men då ska dom väl inte vara lika värden hela tiden?.

Vacuum läckage? men det ska väl ge högre lambda?

Och röken ska väl vara svart om det är bränsle, medan grå/ eller blåaktig pekar på olja? Bränd olja, påverkar det lambda värdet?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1380227
Kommer man 30 mil på 3 timmar? Isåfall är det en oljekonsumtion på runt 30 liter på 1000 mil ... Känns inte omöjligt att det är bidragande till förhöjda avgasvärden.

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]