NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mats99
#1379406
Hej, fick ett meddelande där det stod " styrfel försök igen" bilen gick inte att starta, kollade youtube och hittade en lösning där man tog bort inredning under ratten ock knackade på enheten, det funkade, tog då bort enheten , vilket är ett jäkla jobb för att smörja den vilket gick bra, frid o fröjd bilen funkade en vecka sen samma fel, samma procedur.

Nu när jag satte tillbaka enheten så fungerade det inte plus att det tillkommit ett meddelande " el startspärr se manual" vilket gör att jag inte kan ta bort enheten längre pga att sprinten som man ska trycka in för att få bort den inte kommer in i friläget, har även denna enhet med startspärren att göra ? Och hur gör man nu ?

Väldigt tacksam för svar
av Mats99
#1379413
nej har inte tillgång till felkoder dessvärre , du menar att man ska plocka bort säkringshållaren under handsfacket?

Mitt ännu större bekymmer är att bilen står i ett flerbilsgarage med rattlås i .....det lär bli svårt att få ut bilen
Användarvisningsbild
av Janne76
#1382371
När jag fick problem med rattlåset borrade jag sönder fästena, ryckte ut enheten, dränkte den i smörjfett på burk, slog den ett gäng gånger och bankade den på plats igen. Funkat OK i ett år nu.
av Mats99
#1382725
har gjort samma , det funkade en vecka men sen startspärren gått i så går det inte att få loss enheten, vet att man var tvungen att ha nyckeln i läge två för att få den att lossna och nu är det väl startspärren som hindrar det, är överdelen magnetisk på enheten? Bilen står där den står i alla fall....har mer eller mindre gett upp hoppet
Användarvisningsbild
av Janne76
#1382760
Om du tar bort fästena som hållerfast rattlåsmotorn så kan du få ut den, även fast den är i ”låst” läge. Det är ju bara en sprint som åker upp / ned.
Användarvisningsbild
av Janne76
#1382778
De skall tydligen gå att få bort på ett enkelt sätt med något specialverktyg , på min sitter de inte med skruvar utan något mer permanent.
Jag borrade ur dem, körde med en dremel och gängade om den. Satt för jäkligt men var inte orimligt mycket jobb. Alternativet är jobbigare :-D

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen