NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elias96
#1376905
Hej!
Jag har en C30 med 1,8F-motor som annars går utan problem, men har nu upptäckt att när jag kört med bilen och sedan står still med den i friläge och gasar upp så går självklart varv mätaren upp och sjunker men varje gång varvmätaren hamnar vid 1000 rpm så går bil ner så lågt i varv att den nästan stannar för att sedan rätta till sig igen.
Blir inte klok på detta och förstår inte vad som kan va fel, kanske är det något jag inte behöver vara så orolig för.
Som sagt det händer bara när jag står stilla med bilen i friläge eller har kopplingen nere och gasar.
Tack på förhand för hjälp och svar!
av Elias96
#1376977
Nej, gick ut bilen direkt efter jag hade läst ditt förslag och rengjorde spjällhuset. Har inte provat något annat innan då jag som är väldigt okunnig inte vet vart jag ska börja 😊
av Erik Å
#1376986
Så där gör min V70 mk 1 när jag har haft batteriet bortkopplat så att datorerna har glömt allt..
Men sen när jag kört några dagar så trimmar den in reglerparametrarna på nytt och problemet försvinner.
av 20FJan
#1376987
Servad? Tänker främst på luftfilter och tändstift.
Om du nyss gjorde rent gasspjället kan det ta en stund innan den adapterar in sig också. Var det mycket sot?
Har du nyligen bytt bränsle? Prova gör det och se om det händer nåt.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]