NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j00mpa
#1375091
Hej!
Som rubriken lyder, vid skolstart så går den jäkligt illa, går ej på alla cylindrar och hela bilen skakar. Man får gasa till så går den bra efteråt.

Den ryker och luktar illa, den hackar även vid jämn går och ibland så tar inte gasen alla, typ som att trampa ner kopplingen. Då får man starta om bilen så kan man gasa igen.

Är nytt partikekfilter. Har bytt egr och spridare utan resultat. Inga felkoder finns, någon som varit med om detta? Tips?

Är ev v50 2,0d 2009. :-(
#1375285
Låter som de problem man kan få när ett av spjällen i Y-korset vid insuget fastnar. Prova att lätta lite på skruvarna till de slangklämmor som sitter där, lossa bara typ nåt halft varv på skruvarna och provstarta igen. Jag hade det problemet, typiskt symtom, svarar inte på gas, går väldigt ojämnt typ som på 3 cylindrar. Hade nästan bara detta fel när bilen stått stilla mer än nån timme, när motorn va varm hände aldrig detta. Räckte ofta med att starta om 1-3 gånger så släppte det och motorn gick normalt. Efter jag bytte ut packningen i röret mot laddluftkylaren i Y-korset för snart 1 år sedan har detta fel inte återuppstått. Typisk orsak är tekniker på bilverkstäder som drar åt slangklämmor för hårt så rör deformeras varvid spjället kan fastna.

Det som avviker är det du skriver att den ryker och luktar illa. Olja via vevhusventilationen, kolla nivån

Se även till att rengöra. en annan orsak kan vara att kuggstången som skall vrida spjället är slut, se denna film.



Demontage och rengöring


Glödstiften behövs inte när det är så pass varmt som det är ute nu, så de orsakar nog inte detta fel om det inte är typ under nollan ute.
av j00mpa
#1444501
Hej igen! Fortsatt fel på bilen.. den va in på Volvo, de enda d hittade som va fel va att glödstiften gav fel värde, så jag har bytt dom och samtidigt gjort rent egr när jag ändå tog bort de.. blir snart galen på denna bil! Idag fick jag äntligen en felkod.
P0426 Katalysatortemperaturgivarkrets område/prestanda (bank 1, givarkrets 1)

Nollade den och testade men är samma lika.. har helt slut på idéer! Vad är felkoden för något?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]