NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372135
Hej! Helt ny på forumet trots att jag läst en del här det senast året då sambon köpt en V50. Har sett att det finns väldig klyftigt folk på detta forumet så skulle vilja ha er hjälp!

Felet idag yttrar sig i OFANTLIGT svårstartad, spänningsfall, ingen glödgning, limpmode efter 5-10 sek körning efter start med felkoderna (Autocom:)
0380 Glödstiftsrelä, Signal felaktig, Permanent
0183 Bränsletemperaturgivare, Signal för hög, Permanent
2452 Tryckgivare partikelfälla, Signal felaktig, Permanent
2454 Tryckgivare partikelfälla, Signal för låg, Permanent


1. Kan det vara givaren till partikelfiltret igen? (Har bytt den 1 gång det senaste halvåret)
2. Är startmotorn kass?
3. Varför vill den inte glödga trots byte av stift och relä? (Säkringen är kontrollerad)


Bakgrund

Bilen köptes april 2019 och hade då stått nån månad. Satte i ett nytt batteri och körde hem utan problem. Därefter hamnade bilen i limpmode mellan gångerna som avhjälptes med att starta om bilen för att sedan permanent befinna sig i
Limp mode.
Utläste felkoder autocom och fick då:
0380, Glödstiftsrelä, Signal felaktig, Permanent
2002, Partikelfilter, Signal felaktig, Intermittent
2454, Tryckgivare partikelfälla, Signal för låg, Intermittent


Jag och min svärfar tog lös DPF, kollade och vi tyckte det såg ok.
Efter lite läsning här på forumet så kändes det som att det var tryckgivaren till DPF som va kass så vi bytte den och felkoderna 2002 och 2454 försvann men då kom istället 2263 Laddtrycksregulator. Kommer ej ihåg om det var permanent eller intermittent.
Jag kollade över vakuumslangar och hela systemet men kunde inte hitta några fel. Sen läste jag mig till att det kunde ha med magnetventilerna till vakuumsystemet så köpte en ny sådan och bytte runt för att se om någon va kass - ingen skillnad. Tog även isär EGR för att kolla om ventilen där fastnat vilket jag läst att kan ske. Vi lessnade när vi inte kunde se något fel på turbosystemet så vi lämnade den på felsökning hos volvoverkstad och fick tillbaka bilen med feldiagnos att turbon va kass. (På papperet från versktaden står det att wastegatepinnen reglerar som den ska) Köpte en renoverad turbo och bytte. Turbon vi demonterade från bilen var likadan som den vi satte dit. Inga tydliga fel eller brister på den turbon. Utan provkörning efter turbobytet satte jag i Autocom igen och felkoden för laddtrycket fanns inte kvar... oerhört märkligt. Så vi provkörde och den va fortfarande i limpmode trots radering av felkoder. De felkoder som kom tillbaka var 0380 Glödstiftsrelä. Eftersom den fortfarande var i limpmode tyckte jag felsökningen de gjorde på verkstaden var undermålig så det fick tillbaka den och kunde som jag(vi) bara få felkod på glödstiftsrelä. Fick tillbaka bilen ännu en gång med feldiagnos på 3/4 glödstift och relät. Sagt och gjort bytte jag och svärfar alla 4 + relät. I med autkom igen för att nolla felkoder och provköra. Bilen kunde varva mer än 3000rpm, jippi! Men det gick i 1 minut så var limpmode tillbaka. Felkoder som dök upp nu var:
0380 Glödstiftsrelä, Signal felaktig, Permanent
0183 Bränsletemperaturgivare, Signal för hög, Permanent
2452 Tryckgivare partikelfälla, Signal felaktig, Permanent
2454 Tryckgivare partikelfälla, Signal för låg, Permanent


Och där är vi idag. Oerhört svårstartad där det låter som att startmotorn går rejält tungt, spänningsfall vid startsekvensen, ingen glödgning då lampan tänds och släcks med det samma, limpmode efter 5-10 sek.

1. Kan det vara givaren till partikelfiltret igen?
2. Är startmotorn kass?
3. Varför vill den inte glödga trots byte av stift och relä? (Säkringen är kontrollerad)
Senast redigerad av 1 Höggas, redigerad totalt 0 gånger.
#1372227
@kvillebäck
Fel av mig.... 2454 betyder signal för låg och inget annat.
Glödstiftsrelät blev bytt för 48h sen och trots det får jag felkod på det.
Tryckgivaren har jag också bytt 1 gång men med tanke på hur känslig den är (vilket jag sett andra skrivit) så kan ju den ha gått sönder igen över vinter p.g.a. kondens + kyla.
#1372262
Då skulle jag börja med att kolla slangarna inuti höljet.
Jag har haft en del problem med att kablarna går av inuti höljet. Visa saker har väldigt tunna kablar.

laddtrycksregulator = magnetventil. Här har jag fått kabelbrott två gånger.

Dock tror jag du har ett annat fel med.

Spänningsfall läser jag. Tror det uppstått när du malt på startmotorn för länge.
bränsletempgivare? visste inte att det fanns. Hade det stått bränsletrycksgivare så hade alla symptomen stämt med en litet lurigt fel
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]