NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371698
Hallå.

Jag har en Volvo V50 (1.8F) - 2008 "Har gått snart 37 000 mil", Jag var på efterkontroll idag och fick helt andra värde från dem jag gjorde för 7 dagar sedan.

Första besiktningen fick jag följande värde...

CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)


Kan lägga fram att lambdan efter katalysatorn var sönder, eller snarare de var problem med (Heater control circuit malfuntion) kollade på Lambdan när jag kom hem efter besiktningen och den gav ingen spänning när jag mätte den. Koden jag fick var P0138 och P0141 vilket besiktnings killen påpekade (Motorlampan lyste). Jag tror att jag hade både bensin och E85 under besiktningen men är inte säkert om det bara var bensin.

Detta har jag gjort sedan första besiktningen:

- Bytt lambdasond.
- Bytt tändstift (Alla fyra).
- Bytt Vakuumventilen (Varit sönder sen länge) Felkod och Motorlampa P2008.
- Rengjort ERG Ventilen.
- Rengjort spjällhuset (Den såg helt okej ut från luftfilter sidan men andra sidan såg svart ut).

Så här har bilen gått:

- Den har haft ojämnt tomgång.
- Den har låtit som ett knackande ljud eller tickande ljud.
- Den vill typ dö om motorn är kall och när man gasar så vill den också dö, men detta försvinner och kan gasa normalt när motorn blir lite varmt.
- Idag när jag skulle starta den så fick jag nästan inte igång den, den startade men dog (Detta hände 4x) sen så när jag gasade mycket så dog den. Men den gick igång när jag gasade och släppte snabbt några gånger. Sen så lät jag den stå på tomgång några minuter och observerade vid avgasröret och det såg ut som massa svarta saker kom från den, det var nånting blött.



Andra besiktningen (Idag) fick jag följande värde...

CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04


Den här gången så lät jag den besiktas med 100% E85 i tanken.

Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad som kan vara problemet med min bil? för jag ska vara helt ärlig, jag håller på att ge upp.
Tackar för svar i förhand.
#1371700
Lyft av batteri en halvtimme minst, testa starta sen (noll av adaptioner o skit datorn kommer ihåg)
Det knepiga är att du är hög på co och hc - men låg lambda. Skulle kunna vara en kombination av hål i avgas och slutkörd katalysator. (Gå inte o köp en kat nu utan mer felsökning ;) )
Var kärran varmkörd när du besiktade?

HC;n är ju oförbränt bränsle (eller ja restprodukten av det)

Har du tillgång till VIDA? det går ju kolla lite mer live hur saker regleras då vart det bär iväg åt fel håll.
Vet inte hur 1.8F motorerna reglerar riktigt om det är bränsle eller etanol men det känns ju som den sitter fast i bensinläge (nu tänker jag som en programmerare här, inte mjukvaruexpert på motorkod :) )
#1371704
HCP skrev: fre 27 mar 2020, 15:08 Lyft av batteri en halvtimme minst, testa starta sen (noll av adaptioner o skit datorn kommer ihåg)
Det knepiga är att du är hög på co och hc - men låg lambda. Skulle kunna vara en kombination av hål i avgas och slutkörd katalysator. (Gå inte o köp en kat nu utan mer felsökning ;) )
Var kärran varmkörd när du besiktade?

HC;n är ju oförbränt bränsle (eller ja restprodukten av det)

Har du tillgång till VIDA? det går ju kolla lite mer live hur saker regleras då vart det bär iväg åt fel håll.
Vet inte hur 1.8F motorerna reglerar riktigt om det är bränsle eller etanol men det känns ju som den sitter fast i bensinläge (nu tänker jag som en programmerare här, inte mjukvaruexpert på motorkod :) )
Första gången jag besiktade den så var den på normal temperatur och så fick den stå avstängs i kanske 15 minuter. Idag så såg jag till att den var riktigt varm "Temperaturen visade på mitten" och så fick den vara avstängd i kanske 2 - 3 minuter.

Jag har tyvärr inte tillgång till ViDA, i så fall så måste jag lämna in den på Volvo för en lite mer avancerat felsökning. Jag har en kodläsare men inte i närheten av VIDA. Jag kommer att testa o lyfta upp bilen så gått jag kan o kolla efter hål.

Det jag tyckte var konstigt var att den förta besiktningen gav nästan perfekta värde.
#1371721
Trodde inte det var möjligt att få för högt HC med etanoldrift, etanol innehåller ju inte kolväten?!

37 00 mil så finns det ju risk att kolvringar och ventiltätningar läcker in olja i förbränningen.
När du bytade stift, var det något av dem som avvek i färg?
När bytade du olja sist?
Tar den olja?
Tar den kylarvätska?
Har du möjlighet att ta kompressionstest? Ojämn/låg kompression kan ju vara anledning till en hel del av symptomen du har med svårstart/ojämn gång m.m.

"observerade vid avgasröret och det såg ut som massa svarta saker kom från den, det var nånting blött." Låter ju inget vidare, gammal olja som står i avgassystemet kan säkert släppa ifrån sig HC vid test.
#1371725
Cotag skrev: fre 27 mar 2020, 18:17 Trodde inte det var möjligt att få för högt HC med etanoldrift, etanol innehåller ju inte kolväten?!
Det var ju en jäkla fin poäng också, viktig sådan. finns väl bara oljan kvar som kan avge det då :-D
#1371738
Cotag skrev: fre 27 mar 2020, 18:17
När du bytade stift, var det något av dem som avvek i färg?
När bytade du olja sist?
Tar den olja?
Tar den kylarvätska?
Har du möjlighet att ta kompressionstest? Ojämn/låg kompression kan ju vara anledning till en hel del av symptomen du har med svårstart/ojämn gång m.m.
Första gången jag tog lös tändstifterna så såg dem helt okej. Idag bytte jag dem och såg ganska bra ut, men för 2 timmar sen tog jag lös 2 av dem och de såg och var svarta och blöta.
Det jag märkte första gången jag tog lös dem så var det olja ovanför 3/4 tändstift.

Olja bytte jag för kanske 4 - 5 månader sen och ja den tar olja eftersom för nån vecka sen var jag tvungen att hälla i 3 liter olja. När det kommer till kylarvätska så tror jag inte att den tar speciellt mycket av det. Då den har varit på samma nivå sen jag köpte bilen förra året. Men när jag tog lös EGR ventilen så fanns det kylarvätska i den.

Jag har tyvärr inte möjlighet att ta ett kompressionstest.

Kan också påpeka att jag tog lös batteriet i drygt 50 minuter och de har fortfarande inte kommit några felkoder när jag var ute och körde för inte så länge sen.
#1371878
HCP: "Vet inte hur 1.8F motorerna reglerar riktigt om det är bränsle eller etanol"
Det kanske inte var det följande du frågade efter, men vi kan ju berätta om någon annan undrar.
Det finns ingen mätare i vanlig mening som mäter etanolhalten. Det är Lambdasonden som berättar för styrdatorn hur förbränningen var (är). Styrdatorn ställer då in sig för att hålla Lambda 1 så nära den kan. Man kan ju visserligen läsa ut etanolhalten i OBD2-uttaget, men då är det programmeringen som har talat om för styrdatorn att "Med dom här (aktuella) värdena är det etanol, si och så många procent".
I förlängningen av detta kan man ju tänka sig att man kör utomlands i något U-land eller liknande och råkar få någon dålig bensin med lägre energiinnehåll. Då kanske styrdatorn skulle leta i sitt minne och få fram att "Detta måste vara etanol!" Och ställa in sig efter det.
#1371990
På en T5 som jag har så blev säkringen till katalysatorns förvärmning bränd orsakad av det satt en vakuumpump på samma säkring som var defekt. Är säkringen bränd lyser
motorlampan efter två starter. Det enklaste var att koppla ur el-vakuumpumpen om du har sådan på din bil. Efter detta fungerar förvärmningen till lambdasonderna. Blir det
så så byter du vakuumpumpen till en som fungerar som det ska utan att bränna säkringen i motor-utrummets säkringslåda. OBS att detta var en V50T5 och om din bil har el-vakuumpump
vet jag inte. El-vakuumpumpen sitter fram till höger framför motorn lättåtkomlig med en slanganslutning och en el-kontakt samt två skruvar.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]