- fre 27 mar 2020, 14:57
#1371698
Hallå.
Jag har en Volvo V50 (1.8F) - 2008 "Har gått snart 37 000 mil", Jag var på efterkontroll idag och fick helt andra värde från dem jag gjorde för 7 dagar sedan.
Första besiktningen fick jag följande värde...
CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)
Kan lägga fram att lambdan efter katalysatorn var sönder, eller snarare de var problem med (Heater control circuit malfuntion) kollade på Lambdan när jag kom hem efter besiktningen och den gav ingen spänning när jag mätte den. Koden jag fick var P0138 och P0141 vilket besiktnings killen påpekade (Motorlampan lyste). Jag tror att jag hade både bensin och E85 under besiktningen men är inte säkert om det bara var bensin.
Detta har jag gjort sedan första besiktningen:
- Bytt lambdasond.
- Bytt tändstift (Alla fyra).
- Bytt Vakuumventilen (Varit sönder sen länge) Felkod och Motorlampa P2008.
- Rengjort ERG Ventilen.
- Rengjort spjällhuset (Den såg helt okej ut från luftfilter sidan men andra sidan såg svart ut).
Så här har bilen gått:
- Den har haft ojämnt tomgång.
- Den har låtit som ett knackande ljud eller tickande ljud.
- Den vill typ dö om motorn är kall och när man gasar så vill den också dö, men detta försvinner och kan gasa normalt när motorn blir lite varmt.
- Idag när jag skulle starta den så fick jag nästan inte igång den, den startade men dog (Detta hände 4x) sen så när jag gasade mycket så dog den. Men den gick igång när jag gasade och släppte snabbt några gånger. Sen så lät jag den stå på tomgång några minuter och observerade vid avgasröret och det såg ut som massa svarta saker kom från den, det var nånting blött.
Andra besiktningen (Idag) fick jag följande värde...
CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04
Den här gången så lät jag den besiktas med 100% E85 i tanken.
Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad som kan vara problemet med min bil? för jag ska vara helt ärlig, jag håller på att ge upp.
Tackar för svar i förhand.
Jag har en Volvo V50 (1.8F) - 2008 "Har gått snart 37 000 mil", Jag var på efterkontroll idag och fick helt andra värde från dem jag gjorde för 7 dagar sedan.
Första besiktningen fick jag följande värde...
CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)
Kan lägga fram att lambdan efter katalysatorn var sönder, eller snarare de var problem med (Heater control circuit malfuntion) kollade på Lambdan när jag kom hem efter besiktningen och den gav ingen spänning när jag mätte den. Koden jag fick var P0138 och P0141 vilket besiktnings killen påpekade (Motorlampan lyste). Jag tror att jag hade både bensin och E85 under besiktningen men är inte säkert om det bara var bensin.
Detta har jag gjort sedan första besiktningen:
- Bytt lambdasond.
- Bytt tändstift (Alla fyra).
- Bytt Vakuumventilen (Varit sönder sen länge) Felkod och Motorlampa P2008.
- Rengjort ERG Ventilen.
- Rengjort spjällhuset (Den såg helt okej ut från luftfilter sidan men andra sidan såg svart ut).
Så här har bilen gått:
- Den har haft ojämnt tomgång.
- Den har låtit som ett knackande ljud eller tickande ljud.
- Den vill typ dö om motorn är kall och när man gasar så vill den också dö, men detta försvinner och kan gasa normalt när motorn blir lite varmt.
- Idag när jag skulle starta den så fick jag nästan inte igång den, den startade men dog (Detta hände 4x) sen så när jag gasade mycket så dog den. Men den gick igång när jag gasade och släppte snabbt några gånger. Sen så lät jag den stå på tomgång några minuter och observerade vid avgasröret och det såg ut som massa svarta saker kom från den, det var nånting blött.
Andra besiktningen (Idag) fick jag följande värde...
CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04
Den här gången så lät jag den besiktas med 100% E85 i tanken.
Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad som kan vara problemet med min bil? för jag ska vara helt ärlig, jag håller på att ge upp.
Tackar för svar i förhand.