NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SuperSS
#1371453
Nån som vet/har guide på hur man plockar ut partikelfilteret på V50 1.6d

Och hur man kan rengöra/tömma det själv? Permitteringar gör att man har gott om tid till sånna goda jobb nu
#1371458
Guide? Det är första delen på avgasröret efter turbon!

Tag bort värmeskyddet över turbon så ser du.
Håll koll på slangarna så du inte byter plats på dom. Kolla noga så de inte är skadade under höljet.
klämman som håller DPF mot turbon är svår att återanvända. skaffa en ny innan du skruvar isär bilen. Vid återmontering så lägg ett bra lager med "avgaspasta" (den som du tätar avgasrör med) innanför konan mot turbon.

Rengörning . Köp ett bra medel för att dränka DPF med. Tejpa för alla öppningar och låt stå över natten. spola med vatten. Helst varmt.

lycka till!
Användarvisningsbild
av Omlott
#1372100
Skulle rekommendera att rengöra EGR också. När jag och far gjorde ren DPF (jag var inte med hela tiden dock) på min systers V50 1,6 2006 så tog vi lös EGR också, var en del sot. Mekanismen som öppnar och stänger ventilen gick bättre efter rengöring.
Sitter trångt bakom motorn.. Att få packningen att sitta kvar medans man skruvar tillbaka skruvarna är ett litet helvete.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]