NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371435
Jag har ett jävla helvete till V50 (gått 23000) som jag nyligen köpt. Tidigare ägare var noggrann med att fylla på Olja sade han men när jag kollade oljan häromveckan gick det i 4 liter! Körde upp till Stockholm från södra Sverige och nu har jag hört ett skallrande eller knackande ljud när jag startar bilen från stillastående, när man möter kopplingen med gasen i dragläget och bilen börjar rulla så låter det och när man släppt upp kopplingen helt och kommit iväg knackar det inte längre.

Stannade för att kontrollera oljenivån igen och då kändes motorn väldigt varm, trots att jag bara kört i 10 minuter, när jag skruvade av oljelocket kom det lite rök ur det och jag ser ingen olja på stickan, trots att jag fyllde fullt förra veckan. Jag har inte observerat något läckage under bilen när den stått parkerad.

Kan det vara något som skurit i motorn som gör att den dricker så mycket olja? Vågar jag köra hem igen? Varför låter det bara när man precis kör iväg och inte annars?
#1371481
En tanke är väl att något inte är som de ska, löst eller glappt - och precis när du övergår från noll belastning till belastning på motorn så skallrar detta till innan det hamnar på plats.
Men om du inte har något knack under belastning eller utan så skulle åtminstone jag vara lite lugnare, jag är inte helt hemma på växellådorna så det kan vara relaterat till det, tryckplatta/urtrampningslager är en gissning jag drar ur nedre bakdelar.

Om inte oljan försvinner nedåt, så försvinner den bakåt (förbränns).
Hur är kylarvattnet? är det vit majonäs på locket eller liknande så kan du ha problem där.
Lite rök ur oljelocket är inget jättefarligt, om det inte är som en dåligt sotad kamin.

Om du ska köra eller inte är nog ditt beslut, men om de inte slamrar och lever rövare när du kör skulle jag bara hålla koll på oljan under färden tillbaka och vara väldigt uppmärksam på missljud och om den uppträder knepigt.
Med reservation om knacket skulle vara relaterat till möjligt en växellåda som är på väg att ge upp.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]