NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JBosco
#1370935
Hallå!

Nu börjar jag lessna på min V50 1.8F -06 och hoppas ngn kan hjälpa mig. Har letat runt i många andra trådar och har hittat liknande fel, men inget som löst mina problem.

Bilen började trilskas en morgon genom att inte starta. Startmotorn gick bra men den tände inte. Bytte tändstift och luftfilter eftersom det ändå var dags. Startade fortfarande inte.
Bränslepumpen surrar till som den ska när jag drar igång tändningen. Drar jag ut säkringen till pumpen får jag igång den, varpå den dör snabbt och då kan jag få igång motorn efter att ha satt i säkringen igen. Men bilen är helt orkeslös och börjar man varva upp mot 2000 rpm så dör motorn.

Det jag kollat hittills:
- Batteriet, det är bra, inget problem där. 12.8V innan start, 10.5V under start, och 14.5V i drift.
- Relä till bränslepump, inga problem med det. Kollade både med multimeter och att ersätta med annat relä.
- Läste att detta ofta beror på styrmodulen till bränslepumpen. Letade mig galen efter den, men hittade den inte på ngt av de ställena där den skulle kunna sitta. Läste sedan ngnstans att denna modul bara sitter på femcylindriga motorer och min har fyra, stämmer det?
- Läste felkoder och fick P0231, P2138 och U0167. Vet vad det är för koder, men inte riktigt vad jag ska göra åt dem.

Kan tillägga att problemet uppstod strax efter att sambon tankade bensin efter att ha kört den på enbart E85 i cirka ett år. Hon adapterade inte motorn efter det och nu kan jag inte göra det eftersom jag inte kommer upp i så höga varv innan den dör.

Vad ska jag göra nu???
Tacksam för svar!

/C
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1370989
Låter som att den dränker sig själv i bensin eftersom att du får igång den en stund efter att du provstartat med pumpen urkopplad. Har du kollat på tändstiften efter ett startförsök å sett ifall dom är blöta i bensin?
Det borde gå att nollställa adaptionen med hjälp av VIDA. :-)
av Rådlös
#1371026
Jag antar att du vet hur man adapterar, men vi tar om det för säkerhets skull. Någon annan kanske läser detta och får en A-ha upplevelse. Efter man har tankat det nya bränslet, gäller både bensin och E85, så kör man en liten rundtur på ett par mil i vanlig landsvägsfart. Behöver inte vara någon tävlingskörning. Man kan räkna på en kvarts timma i körtid också.
Man skall inte stänga av motorn under den här körturen, för om man gör det så börjar adapteringen om från Noll igen. Kör man då inte tillräckligt länge så blir aldrig adapteringen färdig. Man får naturligtvis stanna i rödljus och korsningar m.m, men stäng inte av motorn!
Nu skall jag inte påstå att du (ni) har adapterat fel för det vet ju inte jag. I teorin finns det finns säkert 100 andra felorsaker som råkar visa sig för dig just nu.
Och ett tillägg om någon börjar prata om en mätare som mäter etanolhalten i bränslet. Någon sådan finns inte. Det är styrdatorn som får information av Lambdasonden hur förbränningen är. Styrdatorn ställer då in sig efter den informationen. Det är just detta som är adapteringen.
Har man gjort adapteringen rätt för det nya bränslet, så behöver man aldrig mera tänka på detta så länge man håller sig till samma bränsle.
av 20FJan
#1371034
Pappa hade liknande problem med sin V70 2,0f efter byte av kontakten till soppapumpen. Den blev väl också dränkt i soppa pga bättre fart på pumpen plötsligt. Förvärmde med motorvärmare och försökte envist starta om den flera ggr, till slut kunde han köra iväg och den gick bättre och bättre, men det tog en stund.

Verkar vara väldigt känsliga, min S40 var svårstartad idag, jag hade bara kallstartat två ggr igår för att flytta den nån meter, det räcker tydligen för att styrningen ska balla ur. Den dog på första, andra försöket fick jag nöta, trampade ner gasen efter nån sekund och då hostade den igång med en rökpuff. Har inte ens bytt bränsle sen i höstas, kör på bensin nu.

Finns det nån uppdatering som förbättrar detta problem kanske?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...