- sön 22 mar 2020, 13:09
#1370935
Hallå!
Nu börjar jag lessna på min V50 1.8F -06 och hoppas ngn kan hjälpa mig. Har letat runt i många andra trådar och har hittat liknande fel, men inget som löst mina problem.
Bilen började trilskas en morgon genom att inte starta. Startmotorn gick bra men den tände inte. Bytte tändstift och luftfilter eftersom det ändå var dags. Startade fortfarande inte.
Bränslepumpen surrar till som den ska när jag drar igång tändningen. Drar jag ut säkringen till pumpen får jag igång den, varpå den dör snabbt och då kan jag få igång motorn efter att ha satt i säkringen igen. Men bilen är helt orkeslös och börjar man varva upp mot 2000 rpm så dör motorn.
Det jag kollat hittills:
- Batteriet, det är bra, inget problem där. 12.8V innan start, 10.5V under start, och 14.5V i drift.
- Relä till bränslepump, inga problem med det. Kollade både med multimeter och att ersätta med annat relä.
- Läste att detta ofta beror på styrmodulen till bränslepumpen. Letade mig galen efter den, men hittade den inte på ngt av de ställena där den skulle kunna sitta. Läste sedan ngnstans att denna modul bara sitter på femcylindriga motorer och min har fyra, stämmer det?
- Läste felkoder och fick P0231, P2138 och U0167. Vet vad det är för koder, men inte riktigt vad jag ska göra åt dem.
Kan tillägga att problemet uppstod strax efter att sambon tankade bensin efter att ha kört den på enbart E85 i cirka ett år. Hon adapterade inte motorn efter det och nu kan jag inte göra det eftersom jag inte kommer upp i så höga varv innan den dör.
Vad ska jag göra nu???
Tacksam för svar!
/C
Nu börjar jag lessna på min V50 1.8F -06 och hoppas ngn kan hjälpa mig. Har letat runt i många andra trådar och har hittat liknande fel, men inget som löst mina problem.
Bilen började trilskas en morgon genom att inte starta. Startmotorn gick bra men den tände inte. Bytte tändstift och luftfilter eftersom det ändå var dags. Startade fortfarande inte.
Bränslepumpen surrar till som den ska när jag drar igång tändningen. Drar jag ut säkringen till pumpen får jag igång den, varpå den dör snabbt och då kan jag få igång motorn efter att ha satt i säkringen igen. Men bilen är helt orkeslös och börjar man varva upp mot 2000 rpm så dör motorn.
Det jag kollat hittills:
- Batteriet, det är bra, inget problem där. 12.8V innan start, 10.5V under start, och 14.5V i drift.
- Relä till bränslepump, inga problem med det. Kollade både med multimeter och att ersätta med annat relä.
- Läste att detta ofta beror på styrmodulen till bränslepumpen. Letade mig galen efter den, men hittade den inte på ngt av de ställena där den skulle kunna sitta. Läste sedan ngnstans att denna modul bara sitter på femcylindriga motorer och min har fyra, stämmer det?
- Läste felkoder och fick P0231, P2138 och U0167. Vet vad det är för koder, men inte riktigt vad jag ska göra åt dem.
Kan tillägga att problemet uppstod strax efter att sambon tankade bensin efter att ha kört den på enbart E85 i cirka ett år. Hon adapterade inte motorn efter det och nu kan jag inte göra det eftersom jag inte kommer upp i så höga varv innan den dör.
Vad ska jag göra nu???
Tacksam för svar!
/C