NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369411
Hej blev jag varse om att fjädern till stötdämparen vänster fram gick av.
Eller den kan ju redan ha varit av sen innan men den lossnade med ett klingljud och pang då jag backade ut från min parkering. Ramlade ner på marken. Ser ut som ett C

Frågan är nu.. Byte av hela stötdämparen kostar 4600kr på EN sida fram hos Volvo.
Kostnad för endast stötdämparen är 1709kr/st. Arbetskostnad för nästan 6000kr för två sidor känns ju rejält. Bli många timmars arbete då? Timkostnaden ligger väl på cirka 600kr? eller är den högre? Skulle timkostnaden vara 1000kr/tim så skulle jobbet då ta cirka 3 timmar per sida. Det tycker jag känns väldigt orimligt.
Man byter väl på bägge sidor? Sen byter man väl aldrig bara fjädern? Om man nu inte åker till "mulle meck"
Volvo kör ju "by the book" och byter alltihopa. Jag har enligt besiktningen ibland läckage på stötdämparen höger fram.
vid två tillfällen har de sagt att det är litet läckage men de andra gångerna har ingen sagt något.

Så jag tänker att kanske det är lika bra att byta alltihopa på bägge sidor? Men det blir ju en rejäl kostnad. Skönt att få det gjort dock. Dessutom kommer inte besiktningen att gilla att fjädern är av.

Det går ju att beställa från tyskland och själv montera ihop. och/eller be en kompis hjälpa till. Men det känns ju som ett litet projekt det med. Finns ju bra videos med guider hur man gör. Ser ju inte speciellt jättesvårt ut. Det enda som kan jävlas är väl att få loss själva benet ur hjulnavsdelen där.

Bilen har gått relativt ostadigt sen länkarmsbytet och hjulinställningen fram för ett år sedan cirka.
Där justerades endast toe-in och inget annat. Ingen dator eller sensorer/givare kopplades in på den justeringen tydligen.
Byter man länkarmar är det väl inte bara toe-in som ändras? Det finns väl andra vinklar som kan bli förändrade? eller?
Jag misstänker att något inte gick rätt till. Jag har alltid tyckt att hjulvinklarna är lite konstiga men bilen har ändå dragit rakt fram relativt. Men känts ostadig. Väldigt känslig vid rattrörelser.
Bilen har vandrat litegran på vägbanan mycket mer än vanligt. Så det har känts olustigt.
Kan detta har gjort att fjädern har gått av? Att det har blivit någon felbelastning?
Tycker att bilen är ganska låg fram också. Jag kan bifoga en bild på fjäderbiten och en bild på bilen från sidan fram.


Hur hade ni gjort?
89813111_915918762196708_6203315501490241536_n.jpg
89813111_915918762196708_6203315501490241536_n.jpg (74.26 KiB) Visad 2621 gånger
88166290_2746555078755449_228182975257247744_n.jpg
88166290_2746555078755449_228182975257247744_n.jpg (129.18 KiB) Visad 2621 gånger
#1369439
Hej, byt stötdämpare, fjäder och fjäderbenslagring på båda sidor, kolla fjädrar och dämpare bak också.

Kolla bussningar i fram- och bakvagn, speciellt främre länkarmsbussning i bakvagn , och bakre länkarmsbussning i framvagn. Glöm inte styrled och spindelled.
Ny fyrhjulskontroll efteråt.
Kostnad? Skruvar man inte själv, får man lämna nyckel och plånbok på verkstaden...
#1369460
Du behöver absolut inte tar Volvo ÅF, fjäder- och stödämparbyte bör nästan alla verkstäder klarar av. Det har ju oftast lägre timpenning också.
Som det andra sa, fjäder o dämpare byts parvis! Dämpare kan man diskuterar över, om det behöver bytas, men efter 14 år är det värd ett tanke.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1369461
Det är heller inte speciellt billigt att betala två gånger för samma jobb.
Det tar exakt samma tid att byta fjäder med eller utan ny dämpare, och byter man till komplett fjäderben* så...

Men om dämparna är i gott skick och nyare än 10000 mil , så kan det möjligen vara en idé att byta endast fjädrar och fjäderbenslagring.

*Kompletta eftermarknads-fjäderben har som oftast fel fjäder till drivE/R-design och dom lättaste motorerna.
#1369462
"Jag har enligt besiktningen ibland läckage på stötdämparen höger fram.
vid två tillfällen har de sagt att det är litet läckage men de andra gångerna har ingen sagt något.
"

Ja det är väl bara byta allt då. Men ta en mindre verkstad. Samt du kan köpa delar själv som du vet och spar en peng till.
#1369494
Tack för alla svar!
Jag har mailat runt lite till verkstäderna här i Umeå där jag bor.
Även verkstadschefen på volvo.

Det skiljer faktiskt inte så jättejättemycket mellan t.ex Mekonomen kontra volvo.

Verkstadschefen tycker att jag ska endast byta fjädern som är av eftersom det inte är något fel på stötdämparen.
Den som läcker "ibland" är ju stötdämparen på höger sida. Detta är ju endast vad besiktningen sagt. Har ju inte gjort någon felsökning.

Fick också klart för mig att det inte finns någon "komplett" stötdämpare till min bil. Där fjädern sitter ihopmonterad med fjäderbenet/stötdämparen.
Därför måste man plocka ihop alla delar och avmontera/montera. Jag trodde att detta fanns till min bil eftersom det fanns till V70. Det hade ju varit jättesmidigt. Det var min tanke.

Jag har kanske också svårt att förstå begreppen/definitionerna av delarna. En stötdämpare för mig är antingen både dämpare och fjäder i en enhet eller så är det bara själva cylinderns med gas och olja. Som ett samlingsnamn. Fjäderben är något jag inte är så bekant med. Det är inget jag har namngett. Men har förstått att en "stötdämpare" består av fjäderben, fjäder och fjäderbenslagring. Eller kan någon klargöra detta för mig i klartext? Det är lite som hjulinställning och framvagnsinställning. Egentligen skilda saker men ändå samma/lika beroende på vem man fråga.
#1369502
Fjäderben=fjäder, dämpare och övre lager ihop.
stöddämpare=kolv med olja/gas utan fjäder.
övre länkarmslagring=övre lager/bussning ovanpå stöddämparen.

Fjäder/och eller dämpare byter man parvis! Man kanske inte ser skillnaden utvändigt med en ny och en gammal på samma axel, men i nödsituationer kommer det troligtvis går åt h... då bilen inte reagerar på rattrörelse som den förväntas.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]