- tor 12 mar 2020, 20:22
#1369411
Hej blev jag varse om att fjädern till stötdämparen vänster fram gick av.
Eller den kan ju redan ha varit av sen innan men den lossnade med ett klingljud och pang då jag backade ut från min parkering. Ramlade ner på marken. Ser ut som ett C
Frågan är nu.. Byte av hela stötdämparen kostar 4600kr på EN sida fram hos Volvo.
Kostnad för endast stötdämparen är 1709kr/st. Arbetskostnad för nästan 6000kr för två sidor känns ju rejält. Bli många timmars arbete då? Timkostnaden ligger väl på cirka 600kr? eller är den högre? Skulle timkostnaden vara 1000kr/tim så skulle jobbet då ta cirka 3 timmar per sida. Det tycker jag känns väldigt orimligt.
Man byter väl på bägge sidor? Sen byter man väl aldrig bara fjädern? Om man nu inte åker till "mulle meck"
Volvo kör ju "by the book" och byter alltihopa. Jag har enligt besiktningen ibland läckage på stötdämparen höger fram.
vid två tillfällen har de sagt att det är litet läckage men de andra gångerna har ingen sagt något.
Så jag tänker att kanske det är lika bra att byta alltihopa på bägge sidor? Men det blir ju en rejäl kostnad. Skönt att få det gjort dock. Dessutom kommer inte besiktningen att gilla att fjädern är av.
Det går ju att beställa från tyskland och själv montera ihop. och/eller be en kompis hjälpa till. Men det känns ju som ett litet projekt det med. Finns ju bra videos med guider hur man gör. Ser ju inte speciellt jättesvårt ut. Det enda som kan jävlas är väl att få loss själva benet ur hjulnavsdelen där.
Bilen har gått relativt ostadigt sen länkarmsbytet och hjulinställningen fram för ett år sedan cirka.
Där justerades endast toe-in och inget annat. Ingen dator eller sensorer/givare kopplades in på den justeringen tydligen.
Byter man länkarmar är det väl inte bara toe-in som ändras? Det finns väl andra vinklar som kan bli förändrade? eller?
Jag misstänker att något inte gick rätt till. Jag har alltid tyckt att hjulvinklarna är lite konstiga men bilen har ändå dragit rakt fram relativt. Men känts ostadig. Väldigt känslig vid rattrörelser.
Bilen har vandrat litegran på vägbanan mycket mer än vanligt. Så det har känts olustigt.
Kan detta har gjort att fjädern har gått av? Att det har blivit någon felbelastning?
Tycker att bilen är ganska låg fram också. Jag kan bifoga en bild på fjäderbiten och en bild på bilen från sidan fram.
Hur hade ni gjort?
Eller den kan ju redan ha varit av sen innan men den lossnade med ett klingljud och pang då jag backade ut från min parkering. Ramlade ner på marken. Ser ut som ett C
Frågan är nu.. Byte av hela stötdämparen kostar 4600kr på EN sida fram hos Volvo.
Kostnad för endast stötdämparen är 1709kr/st. Arbetskostnad för nästan 6000kr för två sidor känns ju rejält. Bli många timmars arbete då? Timkostnaden ligger väl på cirka 600kr? eller är den högre? Skulle timkostnaden vara 1000kr/tim så skulle jobbet då ta cirka 3 timmar per sida. Det tycker jag känns väldigt orimligt.
Man byter väl på bägge sidor? Sen byter man väl aldrig bara fjädern? Om man nu inte åker till "mulle meck"
Volvo kör ju "by the book" och byter alltihopa. Jag har enligt besiktningen ibland läckage på stötdämparen höger fram.
vid två tillfällen har de sagt att det är litet läckage men de andra gångerna har ingen sagt något.
Så jag tänker att kanske det är lika bra att byta alltihopa på bägge sidor? Men det blir ju en rejäl kostnad. Skönt att få det gjort dock. Dessutom kommer inte besiktningen att gilla att fjädern är av.
Det går ju att beställa från tyskland och själv montera ihop. och/eller be en kompis hjälpa till. Men det känns ju som ett litet projekt det med. Finns ju bra videos med guider hur man gör. Ser ju inte speciellt jättesvårt ut. Det enda som kan jävlas är väl att få loss själva benet ur hjulnavsdelen där.
Bilen har gått relativt ostadigt sen länkarmsbytet och hjulinställningen fram för ett år sedan cirka.
Där justerades endast toe-in och inget annat. Ingen dator eller sensorer/givare kopplades in på den justeringen tydligen.
Byter man länkarmar är det väl inte bara toe-in som ändras? Det finns väl andra vinklar som kan bli förändrade? eller?
Jag misstänker att något inte gick rätt till. Jag har alltid tyckt att hjulvinklarna är lite konstiga men bilen har ändå dragit rakt fram relativt. Men känts ostadig. Väldigt känslig vid rattrörelser.
Bilen har vandrat litegran på vägbanan mycket mer än vanligt. Så det har känts olustigt.
Kan detta har gjort att fjädern har gått av? Att det har blivit någon felbelastning?
Tycker att bilen är ganska låg fram också. Jag kan bifoga en bild på fjäderbiten och en bild på bilen från sidan fram.
Hur hade ni gjort?
Volvo S40N 1.8 -06