NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369507
Grovt kostnadsförslag (mekonomens webbutik):
Stöddämpare 1600:- stk.
fjäder 1000:-stk
Övre lager med dammskydd, mm. 1000:-/sida.
mellan 1 och 2 timmar jobb/sida med resp. timpenning.
Beställ själv på autodoc, v-parts, mm. blir säkert billigare, om verkstaden tillåter egna delar.
Sen behöver du bara funderar, om du inkluderar dämpare eller ej.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


#1369524
Orfeous skrev:
vjohnj skrev: fre 13 mar 2020, 16:13 Ja Volvo/Mekonom/ad etc = dyrt
Autodoc/Trodo/vpart etc = billigare
Montering måste ju ingå. Det gör det inte på de tre sistnämnda.
Volvo ÅF lär nog kanske inte ta om du kommer med egna delar.
Resten skulle jag säga att de gör. För oftast är det inte deras egna verkstäder som gör jobbet.

Bara ring/tala med dom, om det är ok att du kommer med egna delar, jag gör så och så länge har det fungerat.
Vissa säger att dom tar lite högre timpenning om du skaffar egna delar. ex 600 med egna 625/650
#1371340
Tjena Orfeous!
Tråkigt med fjädern. Jag skulle bytt både fjäder och stötdämpare om jag visste att stötdämparna suttit länge. Och när du väl tar av stötdämparna så kan du känna efter att ha plockat bort fjädern hur bra det dämpar genom att trycka upp och ner. Nya dämpare går trögt att trycka ner och åker ut av sig själv.
Här hittade jag en video där personen byter på en -04:a.

Hade det varit en V50 hade jag kunnat komma med mer tips. Ser ut att vara enklare på din S40 dock :)
Tråkigt att det inte finns färdigmonterat fjäder och stötdämpare i ett..finns det till min V50.
Kolla www.qp24.de vad dem har. Frakten kostar men har bra priser, så passa på att beställ andra grejer medans du håller på. Eller fråga om andra behöver något.

P.s Angående priser på Mekonomen har jag sett exempel på att samma fabrikat kostar tre gånger så mycket på Mekonomen.
#1371431
Tack! Tråden kan stängas.
Bilen inlämnad på verkstad igår och hämtad idag. Mycket nöjd. En mycket styvare fjädring och bil i både känsla och utseende. Bilen höjdes en del fram :) Får hoppas att det håller i åtminstone 5år.

Rejäl skillnad på hjulinställningprotokollet.
#1391785
Uppdatering!
Lämnade in bilen på däcksverkstad som hjälpte mig att byta kompletta fjäderben o fjäder.. samt gjorde hjulinställning på alla hjulen.
Såg ut att vara Sash-fjäderben. Tveksam om stavning men de är väl ändå ett känt märke.. de duger då iaf.
Bilen blev betydligt högre och det blev bättre dämpning. Dock inte nybilskänsla.. hela bilen gungar framåt och bakåt som om nåt är löst o glappar. Vettetusan vad det är?
Samma känsla då jag duttar på gasen. Rejält styvare i svängar iaf. Förr var det lite mer 740-känsla :) Nu är styrningen väldigt direkt ibland.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]