NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PR800
#1369267
Hej,

Jag hade bilen hos Bilia for Eolys tanking vid 13500mil. Bilen ær V50 1.6d Drive 2010.

Nu, vid ca. 16200mil, har bilen gått i någon form av reducerat effekt mode, dær den ær vældigt seg och varvar inte øver 3000rpm. Det ær som att turbon har pajat , men den ær okej, jag har kollat. Det ær bara att man inte hør den ladda længre eftersom effekten ær så reducerad.

Nær jag håller in tripmeter reset i en længre period (typ 10 sek) så får jag upp felkod 019, som efter lite googling har med en tom Eolys tank att gøra.

Ær det någon annan som har erfaring av at Eolys tar slut efter så kort tid? Den skal ræcka till ungefær 6000mil som jag har førstått.

Jag har bytt DPF och EGR før inte så længe sen, och båda hade avgaslæcka efter byte. Jag har fixat dem nu, men det var en period dær det læckte avgas mellan turboen och DPF…. Kan Eolys varit anvændt extra fort før att bilen trodde DPF var tætt før att den hade lægre æn forventad tryck pga læckan ?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1369437
Hej, troligen har det gått till så här:

Nivåsensorn i EOLYS-tanken, eller ADM-modulen har felat tillfälligt
Eller: Tanknivå-räknaren blev inte nollad vid tidigare EOLYS-service
Eller: EOLYS-tanken ÄR tom, pga att det fylls endast några få liter diesel vid varje fyllning


EOLYS-doseringspumpen är nu avstängd, då tanken är "tom".
Utan EOLYS i bränslet kan inte bilen regenerera DPF tillräckligt,
och dom misslyckade regenereringarna körs nu oftare och oftare, tills filtret är tätt...


Kolla bilens felkoder och status (tryckfallet) på DPF med VIDA/DICE (Volvo-verkstaden)
Fyll ny EOLYS-vätska, hur mycket går det att fylla? (Helt tom, eller halvfull tank?)
Användarvisningsbild
av PR800
#1370052
Hej,

Tack før svaret jiha1968!
Jag har haft bilen hos Bilia. Jag har inte sjælv skaffat VIDE/DICE ænnu och kunde inte heller vænta eftersom vi skulle åka hem til Sverige (bor i Norge) snart. nu har de stængt grensen ændå så det blev inget hemresa..... får se om vi slæpps ut til Påsk eller ej :-)
Bilia fick fram 3 felkodar;
  • DPF filter blocked
  • EGR ventil (kod ej aktiv)
  • Høger strålkastare
Så hela det med motorlampa och reduserad prestenda / limp mode har haft med en tætt DPF att gøra. EOLYS vætska ska vara bra (typ hælftan kvar ut i från Km).
Då fick jag 3 val;
  1. Ny DPF
  2. VIDA tvingad regeneration
  3. Radera felkoder och kør dærifrån, min 20minutter och med 3000rpm. Dvs en DIY regeration
Jag valde nr.3 eftersom DPF blev bytt før bara några månader sen, och att det var dyrt nog før en felsøkningstime i Norge.
Fick alla felkod raderade, svængde forbi Biltema och køpte DPF rens, tankade och kørde 35min hem med 3000rpm.

Motorlampan ær fortfarande borta och bilen kør som den skall. Dock fick jag læckage i laddluftslangen som jag antar ær resultat av kombinationen 3000rpm i 35min och 10år gammel gummi.

Tror också jag har klurat ut vad de hær "felkoder" ær som man får upp i instrumentet nær man hålla in trip reset....
De verkar vara bara koder som representerar de olika besked man får upp i instrumentet f.ex. førerdør øppen, motorhuvud øppet osv osv. Koden jag hade som var "019" tror jag kan representera beskedet "Motorsystem krever service" (Norska så klart), men den spesifiserer ingenting. Så de få resultat som jag fick upp på Google som tydade på att det var Eolys var troliigen bara antagelser eftersom det ær många som glømma Eolys och det blir dærfør ett vanligt problem på de 1.6d motorer.

Nu skall jag kolla efter flera læckage med hemagjord røk tester (youtube) i fall det finns andra delar jag måste bestælla.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]