NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369265
Jag går i tankarna att skaffa en OBD verktyg evt. DICE/VIDA, och ær vældigt tacksam før tips och råd om temat.

Bilen ær V50 1.6d Drive 2010.

Jag ønsker att kunna læsa och radera fel samt ændra instællningar i bilen.

Mina konkreta behov ær som føljer;
  • Nollstælla Eolys nivå i datorn nær den fylls
    Kan fylla sjælv men har førstått att datorn måste också få høra att tanken ær full igen
  • Reset sjælvregulerande xenon kørljus efter bytt av fjædringar
    Om møjligt på denna modell. De regulerar sig inte længre efter bytt av fjædringen, dock hør man att de førsøker
  • Ta bort en av nycklarna som ær registrerad till bilen
    Den ena nyckel ær borta så nu står de i bilen att det finns 3 nycklar men det finns bara 2 i realiteten
  • Reset diesel værmare efter før många misslyckade start (och snart en overhaul)
  • Och så klart att kunna læsa fel før att diagnosera evt problem samt radera fel
Jag har nyss bytt DPF filter, EGR ventil, kopplingen, och ska snart byta kamrem och multirem.

Ær det någonting i forhållande till de grejerna som man måste gøra i datorn som ni vet? Jag tror inte det sjælv men man vet aldrig.

Jag tænker att 1500SEK kanske ræcker baserad på vad jag har sett, men jag ær så osæker på vilka verktyg kan gøra allt jag har (och kommer att ha) behov før…..

Hade varit smart att ha ett verktyg man sen kunne anvænda på bilar andra æn Volvo också med tanke på 2.a bil osv.

Dock antar jag att DICE/VIDA ær det bæsta man kan ha før just Volvo och det verkar inte vara så dyr nær jag har kollat i andra trådar hær. Jag blir bara osæker i forbindelse med krav på Win 7 osv (har Win10 på min laptop).

Tacksam før alla tips, råd och erfarenheter :-)
#1369304
Finns inga alternativ till DICE/VIDA! ger förutom felkoder i klartext och utförliga förklaringar till dessa även tillgång till sprängskisser, artikelnr och utförliga arbetsbeskrivningar. Bästa sättet att hantera VIDA är att installera det i en "virtuell" miljö, jag använder VMware, däri är rätt windowsversion och alla patchar installerade samt internetanslutning avstängd. Det bästa med en sådan installation är att när den väl fungerar kan man kopiera katalogen till annan dator eller spara en backup av den!

Nycklarna kan du inte mecka med i VIDA, nivåregleringen till strålkastarna går hitta, har dock aldrig pillat i den modulen.
#1370028
Tack P210. Ja, har børjat førstår att VIDA/DICE ær det som gæller nær man har Volvo och vill dessutom gøra lite mer æn bara slæcka en servicelampa.
Har læst att hela installationen och så med VM kan vara lite krångligt och øær svårt att få till.... Jag ær hyfsat datakunnig dock har aldrig haft ngt med VM att gøra.
Ær det så svårt och skræmmande som man skulle tro? Var får man tag i Win 7 och alla nødvendiga patcher osv før at tinstallera i VM osv..? Finns det bra guider ngnstans?
Hittade en kille via en norsk FB sida som heter Matthew Leavesley. han sæljer VIDA/DICE packar dær man kan få lite olika, från USB med alt ,til en laptop med alt færdig installerad. Ngn som har erfarenhet med honom? Antar att det ær betydligt mkt billigare att skaffa DICE och VIDA programmet, och installera på en laptop man redan æger.

Jag kan nog leva med nycklarna som de ær :-)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]