NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366566
Tänkte om nån råkat ut för samma sak?
Min v50 är en man 1,6D -08
Sista tiden har det börjat och spöka.
Vid vissa tillfällen så dör motorn abrupt efter att ha startat normalt så efter ca 5-7 sekunder så tvärstannat motorn. Vid återstart så får man nöta rejelt. ca 15 - 20 sekunder innan den "hoppar igång" . Kan tycka att det är lite motvilligt men den går igång. Har kollat på vida men den sätter inga felkoder. Kamrem är bytt för ca 1 000mil sedan då byttes även bränslefilter. Dieselvärmaren går som den skall efter rep ( renovering ) i Dec -19 och detta "fel" fanns innan dess. den har gått totalt ca
25 500 mil och går annars mycket bra. drar ca 0.5 lit per mil, regenererar Pfilter då och då. Inga synliga läckage i motorrum och drar inget närmvärt med olja eller inget annat som stör . men lte irriterande då den dör när man skall iväg.
Mycket tacksam för ev svar/ideer
#1366824
Jag har köpt både på Ebay och Ali express. Ebay när det blev mera brottom. kostar några hundralappar. Sitter på baksidan av högtryckspumpen. Bakom en skyddsplåt. förlj sladden.
Tre små torx. Sitte också en packning där som man aldrig kan se, bara känna. lätt att den ramlar bort.

dubbelkolla numret innan beställning
https://www.aliexpress.com/item/3283864 ... 4c4dDBwDZt
#1366907
Efter att ha grunnat på detta under dagen har jag en fundering.
Är det bara första starten efter ett längre stopp som detta händer? Ex efter nattens uppehåll eller en heldag på jobbet utan start?
Eller kan det inträffa även efter ett kortare stopp på någon timme?
Har den aldrig dött när du varit ute och kört?

Om det endast är efter riktigt långt stopp så skulle jag sökt efter ett mindre läckage innan jag bytte sensorn.
Är alla slangkopplingar torra?

Prova sätt ett varv tape på anslutningarna på bränslefiltret.

Lycka till!
#1367168
Har inte riktigt kartlagt hela processen.
Det brukar hända vid start på morgonen.

Det har inte hänt då de e dax att åka hem kl 16. Men nu senaste tiden då åks de hem kl 1730 då kan de inträffa var annan var tredje eller var 4 gång. m a o Intermittent. Det inträffar både med och utan att dieselvärmaren körts. Det är lte underligare ljud då den startar och idag när jag kom hem o lät den gå på tomgångsvarv so var de ett annorlunda ljud då man varvade upp. Stängde av och återstartad efter ett par minuter och då var ljudet ett annat.
Funderar på om de kan va tjuvluft på nått sätt ändå vid sugledningen / filterkopplingen.
Nästa steg är i morron observera den genomskinliga slangen för o se om det i nått skede kommer bubblor.
lidl oljebytarpump.jpg
lidl oljebytarpump.jpg (23.66 KiB) Visad 3117 gånger
Bytte bränslefiltret i somras sch noterade då inga bubblor. Vi använde en "LIDL oljebytarpump" gick mkt bra
#1367202
Anslutningarna på bränslefiltret är två rör. på slangarna som träs på sitter det en O-ring. om denna inte sluter tätt så kan det läcka in luft.
om du drar ett varv isolerinstejp och är noga vid skarven (skär mad mattkniv och peta undan överskottet,)så tätar det bättre. Alternativt vanlig genomskinlig tejp.
Dock måste en brasklapp kastas in för högtryckspumpen som också ger dessa problem vid start. Glädjande nog har jag bara hört talas om ett fall på 1,6D.
Det kan även vara kamremmen som kuggar över på drevet till bränslepumpen. Tvärt emot vad som visas på alla monteringsanvisningar så behöver den inte "justeras" så den linjerar med kamdrev och vevaxel. Markeringen finns bara där för en annan pumptyp. V50 har vanlig tryckstegringspump och bara ett rör ut.
Dock så slår bränsletrycksensorn av motorn blixtsnabbt om det kuggar över här. Det är också här det bildas en "böj" på kamremmen om den är slapp.
Har själv råkat ut för detta då jag fick en spännare som spändes åt "fel" håll.
Din beskrivning tycker jag tyder mer på tjuvluft än bränsletryckssensorn. då brukar den dö lite då och då vid körning också.
#1367470
4 Har precis varit ute och prov startat och det kommer definitivt bubblor i den genomskinliga slangen samtidigt som man hör att motorn tvekar litegrann idag stannar eller inte men det var väldigt nära har förmodligen ett rött kors någonstans ska prova på eftermiddagen att tejpa anslutningarna för att se om det kan ha att göra med att ringarna i
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]