kvillebäck skrev:Tycker tråden är ganska uttömlig i ämnet. Kul med uppföljning.
Jag tror att du hade två fel. 1 Bränslerören och 2.bränsletrycksregulatorn.
Ja det tror jag oxå att de va 2 fel. Lite missnöjd bara att jag inte lyckades se det live så att säga i Vida utan att det blev lite åt att gissa . Men troligtvis kärvade själva "ventilkäglan" mekaniskt och stannade i öppet läge och då blev de troligtvis för lite flöde för att kunna bygga upp rätt tryck, vilket bränsletrycksgivaren känner av blixtsnabbt och skickar signal som input till ECM som helt sonica släcker ner motorn samma som när man vrider av tändningen. Mina "symptom" då motorn stannade var följande:
- Farter ca 90 -110 km/h eller vid första 2 tidigare tillfällen men med ca 6 månaders tidsspann då vid gaspådrag/acc efter låg hastighet strax efter ett farthinder och uppförsbacke gång nr 2 var vid gaspådrag/acc direkt efter att ha kört ut ur rondell. Sen gick det nästan ett år fram tills i våras slutet på Maj då fenomenet "Cut off" tilltog. Dels på 100km/h sträcka och ganska varmt väder men endast kört ca 1 mil från start. Nästa tillfälle "Mardrömsresan till Stockholm". Felfritt ca 28 mil Örebro- Stockholm med omnejd sen på hemresan höjd med Bålsta,,,, ja det har jag ju skrivit om tidigare(ovan) .
Har en kontakt på en verkstad VOLVO ÅF. Han säger att om bilen hade lämnats in hos dem så hade turordning varit följande:
1; byte bränslefilter
2: Nedtagning, rengöring, kontroll tank m armatur + ledningar
3: Byte bränslepump
Rubriken "Dör sporadiskt 5 sek efter start intermittent tror jag definitivt hänger ihop med de rostiga ledningarna på torpedväggen då bränslet pga luftläckage "rann tillbaka" ner till tank varvid motorn startade upp på det som fanns i Bränslepumpen och därefter dog pga bränslebrist . Startmotor mellan 15 - 60 sek för att pumpa eller rättare sagt suga fram nytt bränsle. Därefter gick motorn som den skulle och fuktade bränslerören marginellt . Så här i efterhand så skulle jag ju naturligtvis fullföljd och tittat närmare på varför de var märkbart "svartare" och inte dammiga som resten av underredet.
Har nu kört felfritt ett par dagar, kollade vida nu i kväll o det finns i alla fall inga felkoder,,,,än så länge.
Avslutar denna tråd ( hoppas jag) med att tacka kvillebäck för dina "input". Utan det hade jag nog gått vidare på "elfelsspåret". Tack
Inga fel funna VIDA V50 1,6D.jpg (129.67 KiB) Visad 288 gånger