NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400678
90 km provkörning fast nu i em(kväll var ju temperaturen inte så särskilt vamt men. Det gick utan anmärkning. Jag hoppas detta blir sista inlägget vilket i så fall är liktydigt med att "felet" kan lokaliseras till bränsletrycksregulatorn. i o m att det är den som är bytt .660:- fr ebay UK fabrikat BOSCH.
Sam de rostiga bränslerören ej att förglömma.
/Tommy
#1400753
Otroligt intressant tråd!! Jag har en Volvo V50 1.6D (13.000 mil) som dör 5 sek efter start varje dag, men bara en gång om dagen. Så har den hållit på nu 2-3 veckor. Jag har trott att de kan vara EGR-ventilen som strular och även verkstaden verkar vara inne på det. Jag ska be dom kontrollera bränslesystemet efter läckage så får vi se om det åtgärdar problemet.
#1401100
kvillebäck skrev:Tycker tråden är ganska uttömlig i ämnet. Kul med uppföljning.

Jag tror att du hade två fel. 1 Bränslerören och 2.bränsletrycksregulatorn.
Ja det tror jag oxå att de va 2 fel. Lite missnöjd bara att jag inte lyckades se det live så att säga i Vida utan att det blev lite åt att gissa . Men troligtvis kärvade själva "ventilkäglan" mekaniskt och stannade i öppet läge och då blev de troligtvis för lite flöde för att kunna bygga upp rätt tryck, vilket bränsletrycksgivaren känner av blixtsnabbt och skickar signal som input till ECM som helt sonica släcker ner motorn samma som när man vrider av tändningen. Mina "symptom" då motorn stannade var följande:
- Farter ca 90 -110 km/h eller vid första 2 tidigare tillfällen men med ca 6 månaders tidsspann då vid gaspådrag/acc efter låg hastighet strax efter ett farthinder och uppförsbacke gång nr 2 var vid gaspådrag/acc direkt efter att ha kört ut ur rondell. Sen gick det nästan ett år fram tills i våras slutet på Maj då fenomenet "Cut off" tilltog. Dels på 100km/h sträcka och ganska varmt väder men endast kört ca 1 mil från start. Nästa tillfälle "Mardrömsresan till Stockholm". Felfritt ca 28 mil Örebro- Stockholm med omnejd sen på hemresan höjd med Bålsta,,,, ja det har jag ju skrivit om tidigare(ovan) .
Har en kontakt på en verkstad VOLVO ÅF. Han säger att om bilen hade lämnats in hos dem så hade turordning varit följande:
1; byte bränslefilter
2: Nedtagning, rengöring, kontroll tank m armatur + ledningar
3: Byte bränslepump

Rubriken "Dör sporadiskt 5 sek efter start intermittent tror jag definitivt hänger ihop med de rostiga ledningarna på torpedväggen då bränslet pga luftläckage "rann tillbaka" ner till tank varvid motorn startade upp på det som fanns i Bränslepumpen och därefter dog pga bränslebrist . Startmotor mellan 15 - 60 sek för att pumpa eller rättare sagt suga fram nytt bränsle. Därefter gick motorn som den skulle och fuktade bränslerören marginellt . Så här i efterhand så skulle jag ju naturligtvis fullföljd och tittat närmare på varför de var märkbart "svartare" och inte dammiga som resten av underredet.
Har nu kört felfritt ett par dagar, kollade vida nu i kväll o det finns i alla fall inga felkoder,,,,än så länge.
Avslutar denna tråd ( hoppas jag) med att tacka kvillebäck för dina "input". Utan det hade jag nog gått vidare på "elfelsspåret". Tack
Inga fel funna VIDA V50 1,6D.jpg
Inga fel funna VIDA V50 1,6D.jpg (129.67 KiB) Visad 288 gånger
#1401115
Volvos turordning:
1; byte bränslefilter
2: Nedtagning, rengöring, kontroll tank m armatur + ledningar
3: Byte bränslepump

Byte av pumpen hade man ju villa slippa även om det i och för sig hade löst problemet.
En klart lärorik tråd tycker jag. Bra att du var så ihärdig och inte gav upp!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]