NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365009
Hej,

Jag har bytt följande i sambons S40 T5 utan att få bukt på vibrationer vid gaspådrag:

Länkarmar
Styrstag
Drivaxlar + drivknutar (från drivknuten.se , handla ALDRIG därifrån för övrigt, riktiga rövhål)
Motor-/växellådskuddar 3st
Koppling + svänghjul

Vibrationerna kvarstår, det enda som hänt efter alla byten är att de blivit skarpare (känns mer direkt i bilen).
Länkarmarna var relativt dåliga, drivaxlarna var sopslut, dubbelmassesvänghjulet var också i trasor.

Ingen skillnad mellan vinter-fälg/däck eller sommar-fälg/däck.

Det finns ingenting kvar att byta. Jag hade samma problematik med en V70 T5 2005 jag hade för 10 år sen, den hade bara gått 9000mil och hade samma o-lösbara problem.

Tips?
#1367921
Om jag står still och gasar försiktigt upp till ca 2100-2200 varv där om kring så kan motorn vibrera lite.. Men du har ju inte det problemet.. så byte koppling/svänghjul var onödigt, bra att byta men onödigt för dig.
Men frågar så här, har du kollat bromsoken ? låter som ett av dom är "sopslut" nä skämt o sido, det låter som att det kan vara ett av bromsoken.. styrstiftena brukar bli skitiga att då glider inte dom som dom ska.. och det i sin tur kan leda till kraftiga vibbrationer.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]