NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nillet
#1364301
Hej! Jag har problem med att motorn inte blir varm, den går upp till 70grader max på instrumentbrädan , värmen sjunker när jag kör, termostaten är precis bytt för någon dag sedan. Glykolen i behållaren är blå som när den fylldes på. Vattenpumpen verkar funka eftersom jag kan se i expationskärlet att glykolen cirkulerar, mekanikern som bytte termostaten föreslog att de kanske kunde vara Kylvätsketempraturgivare? Vad tror ni, har den ett annat namn? Sensor, kylmedietemperatur?, är de samma givare? Tror ni de kan vara den som är felet? Var i motorn sitter den isåfall? Jag har en volvo v 50 1.8F -07 tacksam för svar. Mvh Nillet
av Rådlös
#1364306
Glykolfärgen har inget med detta att göra. (Inte med något annat heller!) Det verkar nästan som att din nya termostat är trasig, vilket i teorin skulle kunna inträffa. Namnet "Måndagsexemplar" finns inte för inte. Ibland existerar det och då har det fått ge sitt namn.
Eftersom alla benämningar du räknar upp, säger i klartext vad den givaren gör, är alla benämningarna riktiga.
Har du på något sätt kontrollmätt att det är så låg temperatur? Det finns t.ex IR-termometrar som du håller ungefär som en ficklampa och lyser på en utvald yta. IR-termometern visar då den riktiga temperaturen på det stället. Och instrumentet i instrumentpanelen är inget precisionsinstrument. Det kan visa fel.
av frippe64
#1364320
Har du köpt en originaldel, eller nåt billigt?
Har termostaten rätt öppningstemperatur?
Har mätaren gått upp högre tidigare?
Du kan läsa ut temperaturen med en obd2-läsare.
av Nillet
#1364381
Tack för snabba svar, termostaten va inte köpt som orginaldel, öppningstempraturen på termostaten som jag köpte ska vara 90 grader enligt hemsidan. Om jag har bilen på tomgång under svin lång tid så kan mätaren precis nå 90 grader, så fort som jag börjar köra igen så sjunker den direkt.
av Tralle
#1367122
Har exakt samma problem, också på V50 1.8f -07. Temperaturen kommer upp till andra strecket på mätaren och går aldrig vidare till mitten som det alltid gjorde innan (ägd bilen i 6 år nu). Motorn går OK, men jag har märkt att när jag motorbromsar rapporterar datorn att den fortfarande drar 2.2-2.8l/100km.
Har inte gjort någonting åt det än, tar det nog på nästa service. Rapportera gärna om du har löst problemet, fixar det gärna själv om det går.
av Okalettos
#1367123
Hej,

En tanke som slog mig nu.. Kan det vara kylfläkten som kyler när den inte ska?
På min bil drar den igång lite nu och då trots att temp-visaren inte är i närheten av peka rakt upp (typ 90c).

Min bil kommer heller aldrig under 0,2L/mil ens vid kraftig långvarig motorbromsning..
Å andra sidan så visar medelförbrukningen alltid 0,03L/mil för mycke jämfört med egen uträkning vid pump som jag gör titt som tätt..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1367223
Är termostaten hel så ska inte kylfläkten kunna kyla ner motorn såpass mycket. Kylfläkten startar å går lite då och då om du har AC igång.
Skulle tro att du har fått en defekt termostat, var glad att den är defekt åt "rätt" håll. Finns dom som blir defekta åt motsatt håll som inte öppnar istället.
av Okalettos
#1367228
Ja det är åt rätt håll :)
Ska dock försöka ta reda på verklig temp innan jag byter termostaten, eftersom den är knölig att komma åt..
av Rådlös
#1367340
"Ska dock försöka ta reda på verklig temp innan jag byter termostaten,"

Clasisjön har en IR-termometer för 200 kr. Med den kan du mäta både på motorn och i andra sammanhang också. T.ex kalldrag i bostaden nu på vintern.
av Kjklang
#1367432
Ingen luft i kylsystemet? Finns en luftnippel på min 1,6d motor, dålig värme och gick inte upp på instrumentbrädan hjälpte med luftning på min motor

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen