NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1360598
Hej

Kan man mäta sträckningen/slitaget på kamkedjan på något sätt på min S40N med motorkod B4184S11 ?
Som jag förstått det sitter det en spännare där.
På den Saab jag hade en gång i tiden kunde verkstaden mäta detta , tillåten var typ max 20mm på den bilen.

Mvh
Martin
av Rådlös
#1360616
Har du den 1.8-Fordmotorn som även blev 1.8 F, alltså E85-motorn?

I den här filmen ser du det som jag uppskattar som kedjespännaren vid 1 minut och 31 sekunder.

Allt är ju ganska instängt bakom kåpor och annat så det är nog svårt. Och om det är Fordmotorn så finns det ingen kontrollpunkt i något serviceschema på kamkedjan, vilket då skulle betyda om man vänder på frågan (ungefär): Man behöver inte mäta någon kedjespänning. Den antas väl hålla bilens livslängd ut.
Det är ju tänkbart att SAAB hade konstruerat sin motor så att dom lätt kom åt kedjan eller spännaren? Men om det nu är Fordmotorn så tycker jag det ser väldigt instängt ut.
Men om du vill hålla någon koll för egen del så finns det ju stetoskop att köpa på Biltema. Du kan ju ta som en rutin att lyssna, t.ex ett par gånger om året. Märke du att det blir ett annorlunda ljud över tiden så kontakta en verkstad.
av mortimer
#1360857
Tackar för svaren, då vet jag hur det ligger till och ser ut.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]