NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
#1359817
Har fått 2:a på besiktningen på grund av ojämn bromskraft fördelning, besiktaren påstod att det beror på att vänster bromsok bak har "fastnat" och att klossen ligger an mot skivan.
Jag har även själv sista tiden känt att bromsarna på just vänster bak blir extremt varm och luktar "bränt". Har dock inte känt av detta vid körning.
Fick även en 2:a på att höger bak bromsskiva var skadad??

Hur som helst, jag är ingen höjdare på bilar, men vill se om jag kan göra något själv innan jag lämnar in bilen och tvingas betala multum i verkstadskostnader.
Det nämndes att det kan vara värt att se om det går att smörja upp bromsoket i första hand? Eller är det enklare att bara köpa ett nytt bromsok?

Så min fråga är, jag har sett att dom smörjer 2 styrpinnar på bromsoket, men det är väl inte där det fastnat i sådant fall, är det inte kolven som fastnat när man pratar om att bromsoket fastnat? Eller kan oken fastna på olika ställen?

I sådant fall hur går man generellt sett tillväga? Tar man ut kolven och smörjer den och sedan sätter tillbaka den igen? Hur blir det då med bromstrycket, det tappas väl då? Är det bara att pumpa upp trycket igen genom att pumpa på bromspedalen?

Tacksam för svar i denna fråga.
Användarvisningsbild
av HCP
#1359830
Kan vara glidpinnarna också, att oket inte går tillbaka efter kolvens tryck släpper. Jag hade börjat där och gjort rent o smort in på nytt.

Men risken finns nog att det är kolven som kärvar, funkar inte smörj av pinnarna kan du ta lös oket och kolla på kolven, gör rent runt gummibussningen. Beroende på årsmodell har jag för mig de behöver pressas och roteras samtidigt för att tryckas in bak. Pumpa upp trycket efteråt då kolven inte längre ligger emot sen.

Bromsskivan är bara byta, men skulle föreslå att du byter båda samtidigt och när du ändå gör det - byt beläggen också.
av vjohnj
#1359854
Eftersom du säger att du inte vet mycket om bilar, så gör en ex: google sök på how to clean brake calipers / hur rengör bromsok och kolla på videos.
Men tryck inte ut kolven så dfen släpper, om du inte vill lufta bromssystemet.
av pavan
#1360958
Tack för svaren. Har kollat på en hel del videos, men där går det ju alltid lätt och utan komplikationer. Jag lyckades byta bromsskivan på höger bak, men fick stora problem med att få ut den gamla bromsskivan, tricket var tydligen att banka en stund utifrån och inåt, alltså åt motsatt håll mot hur skivan tas ut? Ska byta skivan på andra sidan också samtidigt när bromsoket fixas, om jag nu får loss det?

Har nu också smörjt pinnarna, men på vänster sida gled tydligen båda två redan obehindrat, så pinnarna är nog inte problemet på vänstra sidan, verkar kanske vara kolven då?
Ja som jag förstått det så ska kolven vridas samtidigt som den trycks ner, jag har fått ett verktyg för detta ändamål.

Fråga, om man t.ex, bara byter klossar behöver man ändå koppla loss bromsslangen på oket innan man kan pressa ner kolven, alltså är det ett mottryck när slangen är kvar? Eller går kolven att pressa ner utan att koppla bort slangen?

Samt hur långt ned ska kolven gå som max, om kolven sticker upp ca, 1.5 cm är den i sitt nedersta läge då, eller ska den gå helt ned?
av Erik Å
#1360986
Kolven ska gå att trycka tillbaka med slangen kvar, men det tar lite tid för bromsvätskan att pysa förbi huvudcylindern så särskilt fort går det inte. Trycker man däremot ner bromspedalen samtidigt blir det bli stopp.. Och handbromsmekanismen får förstås inte lägga sig i.
Nu har jag inte samma sorts bromsok men på alla de jag jobbat med så måste kolven tryckas in helt om man ska få dit nya skivor och belägg. Typ så att gummibälgen blir ett "platt paket". ;-)
Nu blir jag säkert idiotförklarad men jag tar risken :-) Att kolven fastnar beror på att det blir rost på insidan av cylindern i området mellan bälgen och o-ringen som sitter några millimeter längre in. Rosten går att slipa bort om man tar ur kolven ja.. Har kromskiktet på kolven fått rosthål så är det kört, då behöver man ny kolv eller nytt bromsok.
Ful-fixen jag har använt ibland för att slippa ta ur kolven är att lyfta lite på bälgen längst ut på kolvens nos och sticka in sprayröret till en flaska med olje/ptfe-spray (eller rostlösarspray i nödfall) där och spraya lite. Med lite tur så går det att motionera upp kolven och så kan det fungera nåt år till. Enligt diverse teorier så tål inte o-ringen mineralolja men det kan vara värt ett försök. Säg inte det här till någon men jag misstänker att det där med mineralolja är historik från 50-60 talet och att packningarna numera tål olja och fett. MEN biltillverkarna är livrädda för att olja eller smält fett ska rinna ut på bromsskivorna när man kör i alperna :-/ Därför föreskrivs silikonfett till bromsok. Smörjer gör silikonfett visserligen men som rostskydd är det tyvärr värdelöst..
Försök inte lyfta på gummibälgen på sidan som ligger mot bromsoket. Ploppar den ur så är det ett elände att få tillbaka den utan att ta isär allting :-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Andreas12
#1360987
Du märker när det tar stopp i bottenlaget ..
Det tar tokstopp.
Du ska inte röra slangen alls, vätskan går tillbaka själv när du trycker in kolven.
Kolla att damasken är hel, sen trycker du in lite silikonfett innanför damasken o trycker in kolven i botten.
Motionera oket några ggr o se om du får igång det, brukar lägga 2 bromsklossar i oket o pumpa ut kolven tills det tar emot, tryck tillbaka kolven o upprepa några ggr.
Blir det inte bättre byt ok.
av Andreas12
#1361011
vjohnj skrev:Innan du börjar att trycka tillbaka kolv så lossa lock till bromsolja behållaren.
Det spelar ingen roll om locket är på, det är inte tätt där.
Det är genom bromscylindern det tar emot locket släpper igenom mer än det.
Däremot kan det vara bra o kolla nivån, när man pressar tillbaka o nivån är hög rinner det över...man vill inte ha bromsvätska på lackerade ytor mm då det fräter..
Använder just bromsolja för att få bort färg på bla ventilkåpor när jag ska högglanspolera, sparrar enormt med förarbete.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]