NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dyppe
#1359154
Hejsan!
Har en Volvo V50 t5-04 och ska nu byta hjullager fram, hur man byter är inte problemet :-) Utan det är vilken sort av hjullager som bilen har? Måste man först ta loss det gamla för att kolla? :-/ Har kollat autodoc, de har ju olika att välja på, Biltema har ju bara en enda modell och det är med sensorring....
Sen har jag problem med tankningen. Att det finns vaccum när man öppnar tanklocket är ju ett vanligt problem, men jag har problem med själva tankningen :-( Jag måste ha bensinmunstycket lång ute och bara tanka på halvfart för att få i bensin i bilen, tar en himla lång tid för att tanka full tank :mad: Finns det något man kan göra åt den saken?
Tacksam för snabba och hjälpsamma svar :-D
#1359179
Har du mottryck i tanken? Alltså luft? Du skall väl ha en avluftningsslang på tankröret? Har den kommit i kläm eller något annat?
Många tankmunstycken har en fläns på munstycksröret. Om du sätter den flänsen alldeles emot stosen högst upp på tankröret, där locket skall låsa fast, går det bättre då? På vissa stationer hade jag problem när jag tankade, men jag provade ut olika sätt och den metoden fungerade.
#1359194
Är vaccum när jag öppnar tanklocket. Jag får alltid hålla munstycket ute på kanten så långt det går och så bara tanka på halvfart, vilket kan vara väldigt jobbigt och ta lång tid för att fylla tanken :mad: Har provat allt känns det som. När andra kommer och tankar bredvid och de fyller sina tankar så har jag ungefär bara fått i närmare 20L :oops:
Användarvisningsbild
av HCP
#1359207
Ta lager med sensorring, att autodoc har flera olika är bara olika tillverkare med eller utan abs-ringen. Knappar du in reg-nr blir det sällan fel.

Samma issues med tankning jag med, får hålla pistolgreppet riktat 90 grader bakåt för att ens få i någonting och då fungerar det att låsa handtaget. Men det varierar mellan stationer för min del också, vissa sämre så man får smådutta i flera minuter.
#1359234
Jag vet inte om det har bäring i just denna frågan, men kan vara bra att känna till om man har störningar med över eller undertryck i tanken. Det finns en sorts avluftningsventiler som släpper både in och ut luft men inte bränsle. Dom är tänkta för fritidsbåtar men det borde fungera även på bilar. Det är en flottörpåverkad ventil. RACOR heter dom och säljs av en båttillbehörsfirma i Kungsbacka. Jag har satt en sådan i en båt som jag hade problem med. Jag vet att den fungerar som det är utlovat.
#1359235
Jag hade samma problem med Tankning av min (S40 04:a) förra året nör jag precis köpt bilen. Det blev sen bättre och och bättre och nu har jag inte märkt nått på ca 5 tankningar. Skulle tro att det har att göra med avluftningsröret som kanske varit igensatt. Nör det var som värst så fick jag också ha handtaget så långt ut det gick utan att det ramlade av.
Verkar vara ett vanligt problem på våra bilar. Min gamla S40 (gamla modellen) hade aldrig någonsin samma problem.
#1359322
Har övertryck i tanken när jag öppnar locket för påfyllning. Går ej att köra in munstycket i bott för då slår det ifrån hela tiden men funkar kalas att ha det typ halvvägs :-)
Ska ta å kolla över EVAP-systemet till våren, misstänker att ventilen gått sönder.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]