NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358606
Jag har precis köpt en V50. Provkörde bilen och fann inga problem över huvud taget, bilen gick klockrent. Lastade in sommardäcken och körde hem bilen och på vägen hem uppstod ett problem, varje gång man kommer ner i 40-50 km/h hör man ett knackande ljud från bakvagnen, så fort man nuddar bromspedalen försvinner ljudet men det återkommer när man släpper bromsen. Detta ljud hördes inte när jag provkörde och när bilen stått ett tag (t.ex. när jag var inne och käkade) så låter det knappt något när man kör iväg. När jag kikar på bromsarna bak ser det ut som att en av dem ligger för nära skivan men skivan är inte överdrivet varm (dock något varmare än de andra).

Gubben jag köpte av sa sig jobba på mekonomen, hade haft bilverkstad och hade gjort både det ena och det andra på bilen. Bland annat bytt bakre delen av avgassystemet, krängningshämmare bak och bromsar bak. Nu förstår jag att detta ljud kanske var anledningen till allt detta jobb på bakvagnen, något som han så klart "glömde" säga när han sålde bilen. Bilen gick igenom besiktningen igår utan anmärkning.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
#1358664
DomesticDude skrev: sön 12 jan 2020, 22:30
HCP skrev:Är det konstant knackande i den farten?
Knackandet är snabbare ju snabbare man kör men försvinner vid 50-60.
Då är det garanterat något som roterar, kan ju vara något udda och konstigt men jag hade satsat på skivor och belägg.
Lyft upp bilen i baken och snurra för hand och se om du kan återskapa det.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]