NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358204
Hej!

Har köpt mig en V50 Flexifuel(2006)!
Nu när jag har använt bilen i ca 1 månad så har jag märkt att när jag växlar så varvar bilen alltid upp nån sekund, ungefär som att jag gasar till lite innan jag lägger i en ny växel, fast jag rör inte gaspedalen, utan bilen varvar av sig självt!
Spelar inte någon roll vilken växel det handlar om, samma sak på varje växel s a s.

Så frågan är...ska det vara så med den typen av bil?
Ska jag bli nervös?
Ska jag lämna in den på verkstaden för en undersökning?

Har en kompis som har en likadan fast diesel, och där märkte jag att den inte varvar till när man växlar!

Så jag vore tacksam om nån kan reda ut det här för mig!
Känns lite olustigt när man inte vet om det ska vara så!

*Update mini*
Har nu fått en tid för volvon - 3:e feb!
Så jag återkommer om hur det gick efter det!!

/Martin
Senast redigerad av 3 Belseful, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1358206
För att det är så enkelt att kolla så hade jag börjat med att kolla vakumslangen, den hade jag själv fast värre problem än dig med viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+luftslang
av Belseful
#1358212
Tackar för svaret!

Det där är intressant, för vi har lämnat in bilen för någon vecka sen för att "motorfunktion nedsatt" började lysa och motorn blev helt slö (tjejen som körde så jag har inte varit med själv).
Men det kan ju definitivt ha ett samband!
Måste kollas upp!
Kan ju ta ett tag innan jag har kollat upp det här, men jag kommer skriva så fort jag vet något!

Tack igen för ett snabbt svar!

/Martin
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1358227
Belseful skrev:Tackar för svaret!

Det där är intressant, för vi har lämnat in bilen för någon vecka sen för att "motorfunktion nedsatt" började lysa och motorn blev helt slö (tjejen som körde så jag har inte varit med själv)
Men det kan ju definitivt ha ett samband!
Måste kollas upp!
Kan ju ta ett tag innan jag har kollat upp det här, men jag kommer skriva så fort jag vet något!

Tack igen för ett snabbt svar!

/Martin
Kan ju nämna att det är några fler som fått den där slangen bytt, kanske inte så att alla men det är fler än några få så ja det är värt att kolla upp framför allt vid motorfunktion nedsatt ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1358256
frippe64 skrev:viewtopic.php?t=151461
Menar du att TS ska växla snabbare så symptomen inte märks? ;-) och hur hjälper detta "motorfunktion nedsatt"?
av frippe64
#1358280
Micce1980 skrev: fre 10 jan 2020, 18:08
frippe64 skrev:viewtopic.php?t=151461
Menar du att TS ska växla snabbare så symptomen inte märks? ;-) och hur hjälper detta "motorfunktion nedsatt"?
Menar du att "motorfunktion nedsatt" kvarstår? Jag trodde det var löst eftersom den var inlämnad för det.
Är det som TS beskriver ett symtom eller en produktegenskap?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1358284
frippe64 skrev:
Micce1980 skrev: fre 10 jan 2020, 18:08
frippe64 skrev:viewtopic.php?t=151461
Menar du att TS ska växla snabbare så symptomen inte märks? ;-) och hur hjälper detta "motorfunktion nedsatt"?
Menar du att "motorfunktion nedsatt" kvarstår? Jag trodde det var löst eftersom den var inlämnad för det.
Är det som TS beskriver ett symtom eller en produktegenskap?
Vi får väl se, står inte att det är löst så antar att det inte är löst då ;-)

Symptomen kan ju bero på en produktegenskap :-D
av Belseful
#1358317
Ha ha ha...
Verkar som om Volvos forum: där svarar vi!
Jävlar va fort ni/du svarar!

Underbart, trodde jag skulle få vänta några dgr på svar :-)

Men som sagt!
Ska ABSOLUT kolla upp detta med slangen!!
Nu är jag ingen "mekaniker" så jag måste lämna biljäveln till nån, så som sagt, det kan ta några dgr innan jag lämnar bilfan och får tillbaks skiten!

Lovar att skriva tillbaka direkt när jag har fått tillbaka bilfan!!

Tyvärr jätte vanligt att att dessa syste[…]

Det händer av och till att det blir så[…]

Vars sitter den tro? Vad händer om inte den f[…]

Hej igen! Har lite information att tillägga […]