NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crixus
#1357965
Tja!
Behöver lite råd...Har aldrig ägt en Volvo och är ute efter en liten snål kombi.
Det är en V50 D2 2011 Fordon tillverkat 201011 med motor 493 341?
Är det en ok bil? Vad ska man akta sig för? Är det en "volvo" motor eller är det en fransk?
Efter lite google så får jag inte riktigt fram vad det är för motor... det är tydligen nån skillnad på 2010-2011
Hoppas ni kan hjälpa mig :)
//C
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1357970
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine#DLD-416

Jag har en V50 D2 2012 som jag kört lite över 8000 mil med, pendlar 50 mil i veckan, byter olja och filter varje 1000 mil och tankar endast HVO100.

Har inte haft några som helst problem sen inköpet 2017, däremot kan man läsa sig till en del problem men det mesta verkar vara 2.0D pre-facelift.

Bytte kamrem, multirem, spännare, vattenpump och glykol vid 13.800 mil.
av Crixus
#1357974
Det låter ju kanon! Hur vet man att det är facelift? några kännetecken?
Jag ska pendla 7 mil om dagen t/r .
Dina pendlingar är det motorväg? Vad har du för bränsleförbrukning?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1357975
Från 2010 tror jag är facelift.

Jag pendlar på 60-70-80-90 väg och snittar på årsbasis 4,95L/100km, som lägst har jag kommit ner till 4.17L/100km i somras (mätt vid pump).

Jag ska tillägga att det är seriös eco/gubbkörning att hålla sig under 4,5L/100km .

Jag har även dragit lite större släp och då hamnar jag utan ansträngning på dubbla förbrukningen så någon dragbil är det inte...motorn är i minsta laget för det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1357977
2008 kom faceliften.

Fram till och med 2010 vad det 1.6D, 2011 kom D2.

Spelar det någon roll om den är franske egentligen? ;-) Rullar bra många fler franska dieslar än volvos :)

Hur som, är det manuell låda har det väl varit en del som fått bryta koppling. Ac:n är lite av en halvsvagnpunkt, kondensorn sitter ute illa till där fram och kan gå sönder.

Sen har de ibland vissa elproblem, dessa och generatorn var nog mest drabbade innan faceliften. Min förra V50 1.8 bensinare finns hos en annan familjemedlem och har nu rullat 20 000 mil och tuffar på riktigt bra.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1357978
Det är mycket prat om dieselvärmare, en rekommendation som jag följer är att köra lika länge som dieselvärmaren varit igång.

T.ex. Startar jag via appen/ direktstart går den ungefär i 50 min (max tid), ställer jag tiduret så räknar den själv ut hur länge den ska gå beroende på yttertemperatur.

Jag har i förebyggande syfte satt i ett AGM batteri från Biltema och underhållsladdar på helgen med en ctek polar.
av Crixus
#1357988
Micce1980 skrev:2008 kom faceliften.

Fram till och med 2010 vad det 1.6D, 2011 kom D2.

Spelar det någon roll om den är franske egentligen? ;-) Rullar bra många fler franska dieslar än volvos :)

Hur som, är det manuell låda har det väl varit en del som fått bryta koppling. Ac:n är lite av en halvsvagnpunkt, kondensorn sitter ute illa till där fram och kan gå sönder.

Sen har de ibland vissa elproblem, dessa och generatorn var nog mest drabbade innan faceliften. Min förra V50 1.8 bensinare finns hos en annan familjemedlem och har nu rullat 20 000 mil och tuffar på riktigt bra.
Har fått för mig att man inte ska ha franska bilar :D men kan ha fel. Har läst mig till att värmaren är en svag punkt .. Samt att om multiremmen går av så kan den klippa till kamremmen och då blir det pannkaka? Det har jag ifs bara läst på 1 ställe.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1357997
Crixus skrev:Samt det verkar inte finnas ISO-FIX i baksätet? Är det standard att inte ha det?
Jag har Isofix och Integrerade barnsitsar på min classic.
av Malmstroem
#1357999
D2 är en PSA diesel från Frankrike. Den är helt OK, om man kan leva med att den är rätt slö. Alla D2 ska så vitt jag kommer ihåg ha underhållsfria partikelfilter. Att multiremmen går av och klipper till kamremmen gäller Volvos egna fem-cylindriga dieslar. De har kallats D3, D4 och D5 -- men aldrig D2.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]