NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1358009
Crixus skrev:Samt det verkar inte finnas ISO-FIX i baksätet? Är det standard att inte ha det?
Av nån anledning saknar vissa bilar isofix, men det går att montera enkelt, kostar 3-500 per sida har jag för mej.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1358025
Jag har haft en V50 D2 MY11, hämtade ut den ny i december 2010 och bytte in den februari 2017.
Då hade jag avverkat exakt 20000 mil med den :-)

Problem? Jo, det är ingen bil förskonad från. Det som drabbade min var:
Kopplingsras vid 6000 mil, svag punkt som gick på garantin.
Givare till partikelfiltret gav upp, bilen trodde att filtret var fullt. Dessa D2 har underhållsfritt, däremot har 1,6D och Drive inte det.
Bränsledrivna motorvärmaren pajade, bla sprucken brännkammare. Fick bli en helrenovering.

Kamremmen byts bid 14000 mil, den servicen kostade mig då 6000 inkl. allt hos en auktoriserad verkstad.

Annars var det mest byte av slitagedelar.
En seg men också seglivad bil som jag var med till 12 länder, att hålla 195 på Autobahn gick även det fint :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1358027
Crixus skrev:Det låter ju kanon! Hur vet man att det är facelift? några kännetecken?
Jag ska pendla 7 mil om dagen t/r .
Dina pendlingar är det motorväg? Vad har du för bränsleförbrukning?
Så här ser min förbrukning ut från den första till den senaste tankningen, skatten ligger väl i år på 1400:- antar jag (den har höjts varje år hittills).

Kör helförsäkring med vägassistans och räknar med en värdeminskning på ca. 25%, jag gör även så mycket service och underhåll jag kan själv och ligger till dags dato på en milkostnad på 17:50.

Det beror förstås inköpspriset var man hamnar men det ger en fingervisning var du kan hamna.
Screenshot_20200109-153211__01.jpg
Screenshot_20200109-153211__01.jpg (34.38 KiB) Visad 577 gånger

Det skiljer en hel del på förbrukningen sommar och vinter, dels för att dieselvärmaren går per automatik när temperaturen är under en viss nivå samt att jag kör den 2ggr per dygn vintertid.
Användarvisningsbild
av P210
#1358147
Kör visserligen V50 D5 2010 men kan dela med mig lite om mina erfarenheter av 14000mil - bilen har rullat 25000 mil i skrivande stund.
Inte haft mycket problem utöver slitdelar!
- Hjullager fram kan nämnas, första gav upp efter 16k mil, det andra efter 19k, förhållandevis länge för S40N/V50 enligt många inlägg här.
- Kondensorn började läcka vid 17k, men känns som att de flesta bilar har problem med AC systemen i vårt hårdsaltade vinterklimat. Fick en ny på plats för 3500kr
- Bromskivor fram började vibrera vid inbromsning runt 11k, nästa par höll till 24k.
- Dieselvärmaren är en känslig historia, i detta fall av märket Eberspächer - inget man kan klandra Volvo för, bytte till en bättre begagnad för fyra år sedan som även den börjar sjunga på sista versen. Sliter på batteriet vid flitig användning, AGM typ rekommenderas.
Förutom sedvalig sevice har en backsensor bytts ut, och vid 24k servicen byttes några bussningar i fram och bakvagn + dämpare bak.

Som jämförelse kan nämnas att min bränsleförbrukning ligger på 0,6025L/mil mätt på samtliga tankningar/antal köra kilometrar sedan köpet, har hyfsat tung högerfot, men med tre mil åttioväg (1400rmp på sexan) till jobbet så orkar man man "gubbköra" kan man komma ned runt halvlitern på någon tank!

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]