NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hjall3
#1356293
Hej,

Nu i de kommande dagarna har jag ett beslut att ta, jag måste välja om jag vill behålla min 08 Volvo S60 2.4D Classic Momentum som behöver lite reparationer eller byta bort den till en 08 Volvo V50 1.8F Summum.

Båda bilar har för och nackdelar så som jag kan se det men jag vill vända mig till forumet här för att höra om er erfarenhet med V50n.

Jag bor inne i stan och kör dagligen i stads trafik, här har V50n en fördel med sin mindre storlek och ingen DPF , men jag åker gärna på bilsemester genom Tyskland på fritiden och här känner jag att kraften, komforten och storleken av S60n är lite bättre.

Hur upplever ni V50n, hur känner ni att den är på bilsemester och ni med en 1.8F saknar ni kraften av en större motor?

Vilken hade ni valt?

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1356313
V50 är trevlig att umgås med, jag hade en D2 MY11 som jag avverkade 20000 mil med... Den var avsevärt med lättstuvad i bagaget än min V60.
Många upplever 1,8F som surrig med högt varvtal vid motorvägskörning, åker man långt kan detta säker vara tröttande för vissa. I stan däremot är den säkert fullt tillräcklig.
Jag har även haft en S60 MY03 med D5 motorn och automat. Den bilen gillade jag :-)
Väntar stora reparationer för din S60? Har den gått långt?

Hade jag varit dig hade jag nog behållit S60n, beroende på reparationen då...
av Hjall3
#1356322
Tack för svar fjohan82. Jag har haft samma erfarenhet som dig med båda modeller - S60n är gedigen och jag gillar den också, V50n är lite surrig med lite mindre komfort överlag.

S60n har gått 230,000km och är överlag i väldigt fint skick. Det är bara lite tråkiga reparationer som behövs göras,
- Nya bussningar
- Nya stötdämpare
- Kamrem
- 2 nya däck
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1356323
Hjall3 skrev: mån 30 dec 2019, 22:08 Tack för svar fjohan82. Jag har haft samma erfarenhet som dig med båda modeller - S60n är gedigen och jag gillar den också, V50n är lite surrig med lite mindre komfort överlag.

S60n har gått 230,000km och är överlag i väldigt fint skick. Det är bara lite tråkiga reparationer som behövs göras,
- Nya bussningar
- Nya stötdämpare
- Kamrem
- 2 nya däck

Vjohnj - la ut den på både då jag tänkte att jag kanske kunde få lite mer specifik information om båda modellerna på de olika trådarna.
Med de reparationerna gjorda har den bilen säkert många tusen mil till att ge... Bättre komfort också som du säger.
Jag hade som sagt D2-motorn i min V50, den var 6-växlad vilket gav låga varvtal till skillnad från 1,8F.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]